Sunday, December 31, 2006

Saturday, December 30, 2006


SANG SADDAM
UNTUK
rekod - Walau apa pun tanggapan kita terhadapnya, hari ini tamatlah riwayat hidup Sang Saddam Hussein di tali gantung - pukul 10 pagi waktu Malaysia.

Sunday, December 24, 2006

Pak, Terima kasih LAH

ALHAMDULILLAH
akhirnya Pak balik...!
Terima kasih banyak-banyak Pak kerana faham kesusahan anak negeri. Banjir kali ini bukan calang-calang Pak. Inilah masanya semua bangsa, tanpa beza usia dan agama saling membantu. Dalam kesusahan ini alangkah eloknya jika orang lain yang tidak terlibat turut menghulur tangan. Antara caranya ialah menghantar selimut, pakaian, makanan dan bahan keperluan asas yang lain ke:

1. Kontena Nasional office di Petaling Jaya
2. Parliament's dewan serbaguna
3. Puteri Umno headquarters at PWTC

Pak, jangan pergi dulu walaupun Pak sudah ada rancangan menghabiskan cuti pada Christmas dan year-end holidays. Kerana Pak mesti sedar tanpa anak negeri siapalah Pak. Bagaimanapun Pak, alangkah eloknya kalau Mak ada sama...

Friday, December 22, 2006

Pak, Balik LAH

Kepada Pak,
Selepas beberapa hari di Caracas, Venenzuela kerana urusan bisnes sepatutnya Pak janganlah teruskan niat untuk pergi bercuti. Pak, baliklah. Dua minggu di luar negara itu bukan satu masa yang singkat. Sebabnya di tanahair sekarang, ramai saudara mara kita di selatan terutama di Johor, Melaka dan kini di Pahang sudah hilang tempat tinggal. Rumah mereka musnah, ada yang ranap dan hanyut dibawa air.

Pak, hampir 60,000 orang telah dipindahkan. Ini satu angka yang besar. Manakala jumlah kematian setakat ini sudah lima orang dan mungkin akan bertambah. Sememangnya Pak, banjir kali ini adalah yang amat dahsyat! Abang Musa di Kota Tinggi sudah berhari-hari terputus hubungan. Hakimi, anak saudara di Bandar Penawar sudah tiga hari tidak dapat balik ke rumah mak bapanya di Kota Tinggi sebaik habis khemah ibadah. Manakala besan emak di Johor Bharu juga semakin menderita terputusnya bekalan keperluan harian... dan hujan di luar rumah terus mencurah.

Tidak lama lagi sekolah akan dibuka tapi ramai anak-anak sudah hilang arah. Ramai isteri dan suami tidak menentu hala tuju. Semua pegawai polis, bomba dan tentera telah dikerah bekerja siang malam. Kereta dan trak sudah tidak bermakna lagi. Setidaknya mesti gunankan bot berkuasa besar. Malah helikopterlah yang paling berkuasa kini.

Pak, kiriman pesan Pak pada wakil kita di BERNAMA
itu tidak cukup. Yang baiknya Pak, Balik LAH

Sekian daripada anakanda.

Wednesday, December 20, 2006

LAPORAN WARTAWAN WEB ALAF 21
KEPADA
yang tidak berkesempatan hadir ke Dewan Bahasa dan Pustaka pada 14 & 15 Disember yang lalu, ulasan mengenai novel-novel Alaf 21 telah disiar online. Sila Klik di sini untuk Bahagian Pertama laporann dan untuk Bahagian Kedua laporan mengenainya sila Klik di sini. Terima kasih.

Tuesday, December 19, 2006

SILAKAN BERTANYA
BEBERAPA
minggu lalu adalah giliran saya untuk memberi sedikit jawapan kepada beberapa soalan mudah daripada pembaca-pembaca karya saya. Berikut ini adalah soalan yang ditanya dan jawapan ringkas yang saya beri. Sila Klik di sini untuk sedikit info.

Monday, December 18, 2006

BILIK SEROJA, KGPA
BERSAMA
Mufti Kerajaan Negeri Perlis, YBhg Dr. Mohd Asri Zainul Abidin saya mempunyai senarai projek yang amat besar. Saya jangkakan projek ini akan mengambil masa hampir setahun dan akan disiapkan secara berperingkat-peringkat. InsyaAllah.

Salah sebuah buku terbaru beliau berjudul Membela Islam telah diterbitkan baru-baru ini dan telah dilancarkan oleh YBhg Datin Seri Shamsiah, isteri Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim. Majlis ini dan jualan buku berkenaan telah mendapat sambutan hebat daripada pelajar-pelajar IPTA dan IPTS yang terdiri daripada kalangan anak-anak muda. Sila klik di sini.

Thursday, December 14, 2006

JIKA TIDAK KERANA TERPIKAT PADA...
PAGI
tadi saat melangkah ke Tingkat 2, Menara DBP, saya sudah meninggalkan rasa terkilan terhadap ulamak-ulamak sastera dan tanggapan mereka mengenai novel popular. Jadi kedatangan saya pagi tadi ialah dengan hati yang terbuka dan niat yang positif. Oleh kerana jadual sudah berubah, MAHLIGAI CINTA jatuh nombor satu untuk dibentangkan oleh Prof Madya Dr. Hashim Ismail dari Universiti Malaya.

Inilah kali pertama kami bersua muka walau tulisan beliau sudah kerap saya temui dalam beberapa penerbitan. Apa komen beliau terhadap MAHLIGAI CINTA? Kertas kerja 20 mukasurat ini membuktikan beliau membaca novel berkenaan kerana banyak perkara yang disentuh cumanya pagi tadi semua itu tidak sempat disampaikan sepenuhnya kerana masa yang diberi amat suntuk.

Berikut antara isi kertas kerja:
* Proses awal membaca MAHLIGAI CINTA menerbitkan bibit kebosanan. Mengapa? Sebabnya saya prejudis dan tidak memandang serius terhadap novel popular.

* Proses seterusnya saya membaca sehingga ke bab 50 barulah saya mula tersedar bahawa ada halaman yang saya lipatkan sebagai penanda dan ada sesuatu yang menarik untuk dikemukakan sebagai kekuatan novel ini.

* Saya dapati ada gaya penceritaan yang kuat dan ada kesan penggunaan kolaj yang bertindih-tindih yang mula digunakan oleh pengarang. Dan setiap bab memilih untuk bertukar-tukar sudut pandangan, ada kalanya menyerap ke perspektif isteri dan ada kalanya menyerap ke perspektif suami.

* Saya juga mempertimbangkan kemungkinan untuk mengkaji novel ini dari sudut psikoanalisis yang sudah jarang dikaji oleh sarjana kita. Dan dalam proses penghayatan seterusnya saya tidak nafikan bahawa banyak kesan penggunaan teknik tersebut digunakan oleh pegarang. Suatu pengalaman menarik untuk mendedahkan watak dari sudut sedemikian dan saya memikirkan khalayak pembaca sudah didedahkan dengan satu teknik penggarapan watak yang menarik. Kesannya positif dari segi pengalaman kesusasteraan.

* Saya mengesan beberapa ciri perwatakan yang menggunakan teknik halusinasi, mimpi, monolog dalaman dan konflik ego dan super ego watak.

* Pembacaan saya seterusnya mendapati banyak informasi dalam novel ini yang bermaklumat dan membantu meningkatkan kualiti pengetahuan pembaca. Saya terpikat dengan maklumat tentang gambaran pengajian di Universiti Ryukyus, Okinawa, Jepun. Selain itu banyak maklumat tentang kebudayaan Jepun dipaparkan. Begitu juga pengalaman belajar di Leeds, England. Semua ini merupakan satu imaginasi maklumat yang menyeronokkan sebagai satu pemerolehan ilmu kepada pembaca.

* Kepelbagaian `warna' dalam novel ini:
i. Teknik Penyusunan Bab, Suspen dan Teka-teki.
ii. Imaginasi yang Dihidupkan dan Perasaan yang Dilangsungkan.
iii. Kepelbagaian Lukisan Watak
iv. Dunia Pengembaraan
v. Realiti Massa

* Membaca novel popular menyebabkan kita menceburkan fikiran ke dalam satu pergerakan ruang yang sudah diidentitikan oleh ciri teks dan realiti massanya. Novel popular membawa satu bentuk penjelajahan massa yang hanya mungkin dapat dialami oleh pembacanya sahaja.

* Pengarang novel popular serta syarikat yang menerbitkan novel popular merupakan satu komuniti massa yang telah sedia kukuh dibentuk. Mereka ada ikatan kommunal. Jkka kita di luar massa tersebut, sukar bagi kita untuk memahaminya, sehinggalah kita sendiri ikut bersama mereka.

* Kita boleh melihat dari pelbagai perspektif terhadap keupayaan novel popular. Namun demikian keupayaan novel popular mempengaruhi khalayaknya adalah kerana ia ada kelebihan tersendiri, dan kekuatannya dalah terletak di tangan komuniti massa yang sentiasa bergandingan bersamanya.

Ini adalah sebahagian daripada kertas kerja dan saya mencatat petikan-petikan sahaja. InsyaAllah saya akan siarkan kesemua isi kandung kertas kerja ini jika kelapangan. Terima kasih kepada Prof Madya Dr. Hashim Ismail yang telah memberi nilai tersendiri terhadap MAHLIGAI CINTA. Sesungguhnya terima kasih daun keladi.

Tuesday, December 12, 2006

JIKA KELAPANGAN, SILALAH HADIR
Tema : Novel Popular - Antara Komersialisme dengan Intelektualisme
Tarikh : 14 Disember 2006 (Khamis) & 15 Disember 2006 (Jumaat)
Masa : 8.00 pagi - 5.00 petang (Khamis); 8.00 pagi - 12.30 tengah hari (Jumaat)
Tempat : Dewan Seminar, Tingkat 2, Menara DBP, Jalan Dewan Bahasa, Kuala Lumpur.

Novel yang akan diperkatakan adalah:
* Bagaikan Puteri (Ramlee Awang Murshid)
* Gemersik Kalbu (Anis Ayuni)
* Original (H.M. Tuah Iskandar)
* Getaran Rindu (Norzailina Nordin)
* Jendela Hati (Aisya Sofea)
* Mahligai Cinta (Sri Diah) - Hari Khamis jam 2.00 ptg.
* Pasrah Kasih (Mazia Harris)
* Bukan Puteri Lindungan Bulan (Liana Afiera Malik)
* Cemburu seorang Perempuan (Siti Hasneza Abdul Hamid)
* Maafkanlah Aku (Zaharah Muhammad)
* Mencintaimu (Nass Alina Noah)
* Nyanyian Tanjung Sepi (Noor Suraya)
* Secebis Kasih (Syamimi Aminolah)
* Lagenda Budak Setan (Ahadiat Akashah)
* Tak Seindah Mimpi (Sharifah Abu Salem)
* Tunjukkan Aku Satu Bintang (John Norafizan)

Manakala panel pembentang ialah:
* Prof. Madya Dr. Mohamad Mokhtar Abu Hassan (UM)
* Prof. Madya Dr. Hashim Ismail (UM)
* Mohamad Saleeh Rahamad (UM)
* Dr. Hajah Amida @ Hamidah Abdulhamid (UM)
* Prof. Dr. Sahlan Mohd Saman (UKM)
* Prof. Madya Dr. Rosnah Baharudin (UKM)
* Dr. Misran Rokimin (UKM)
* Prof. Madya Dr. Ruzy Suliza Hashim (UKM)
* Dr. Kamariah Kamaruddin (UPM)
* Dr. Haji Talib Samat (UPSI)
* Haji A. Rahim Abdullah (ASWARA)
* Hajah Zalila Sharif (DBP)
* Haji Hamzah Hamdani (GAPENA)

Oh ya. jumpa di sana ya!

Wednesday, December 6, 2006

SECEBIS BICARA - NIAT DBP DIRAGUI
PERTENGAHAN
Disember, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) akan menganjurkan seminar khusus mengenai penulisan novel popular yang akan disertai oleh beberapa orang sarjana dalam disiplin sastera masing-masing. Saya menarik nafas panjang dan bersyukur, bahawa ini suatu niat yang baik.

Di majlis itu nanti lebih sepuluh buah novel akan diperkatakan membabitkan lebih sepuluh orang penulis daripada tiga syarikat percetakan. Salah satu daripadanya ialah Alaf 21 Sdn. Bhd, anak syarikat Kumpulan Karangkraf yang juga syarikat induk kepada Akhbar Cabaran Sdn Bhd yang menerbitkan akhbar Sinar Harian.

Khabarnya pembentang kertas kerja telah diberi masa yang cukup untuk membuat kajian mengenai teks. Novel saya MAHLIGAI CINTA telah dipilih untuk dibicarakan dan saya diberitahu bahawa ianya akan diperkatakan oleh seorang sarjana dari Universiti Malaya.

Sebenarnya inilah julung kali DBP menganjurkan majlis ini. Ramai yang pelik. Ramai yang ragu-ragu dengan niat DBP ini. Oleh itu ekoran daripada keinginan menganjurkan seminar dengan tajuk ini dan sama juga dengan pendirian DBP dalam salah satu kegiatan sastera di Indonesia baru-baru ini, pihak penganjur telah ditempelak oleh sebahagian pengamal sastera serius.

Mereka kesal. Mereka amat kecewa. Mereka melenting, mempertikaikan wibawa penganjur dalam mendaulatkan sastera tanahair. Apa sudah jadi dengan penganjur? Malah cadangan pengiktirafan terhadap novel popular yang bertujuan memperakukannya untuk diberi hadiah sastera khusus terus dipersoal.

Curiga demi curiga. Komen demi komen... semestinya Pengerusi Lembaga Pengelola DBP, Datuk Johan Jaffar yang terkena tempiasnya. Namun beliau tetap berpendapat penerbitan novel popular perlu dilihat dalam konteks yang luas. Ya, saya hargai pemikiran rasional beliau dalam hal ini.

Sudah ramai rakan-rakan memberi respon tentang komen-komen sinis mengenai novel popular yang ditulis oleh penulis novel serius. Tulisan mereka yang tidak dibalas langsung oleh penulis novel popular semakin menjadikan senario ini berat sebelah. Komen-komen mereka ada yang positif dan ada juga yang negatif jika dilihat pada konteks memperkasakan dunia pembacaan di Malaysia.

Rata-rata berpendapat dan mengarah pada sumbangan negatif novel popular terhadap minda masyarakat. Namun nilai tambah kepada pemikiran pembaca bagi saya bukanlah boleh dilihat sekali lalu. Ia adalah penilaian yang berperingkat, kesan pada jangka masa panjang dan kita tidak boleh berpuas hati dengan satu teori sahaja kerana kesusasteraan membabitkan penyatuan jiwa dan pelbagai ekspresi.

Tidak dinafikan kewujudan penulis novel popular memberi bentuk dinamik yang baru kepada gerakan penulisan dan penerbitan buku bahasa Melayu di negara ini. Contohnya cuba bandingkan keadaan penerbitan, pembacaan dan pemasaran novel hari ini dengan beberapa tahun lalu.

Trend ini nampak jelas. Sambutannya luar biasa. Senario terhadap dunia penulisan sudah berubah. Tanggapan terhadap sastera lebih terbuka. Novel kembali diterima oleh audien. Mungkinkah kerana sambutan yang agak mendadak ini yang kurang disenangi dan dianggap mengugat oleh pendokong sastera serius?

Trend ini mestilah dilihat pada sudut positif dengan menafikan bahawa isi kandung dalam novel popular bukanlah cinta semata. Adalah dinafikan tidak semuanya mengandungi khayalan dan syok semata. Tidak juga mengundang dosa dan kemungkaran atau laknat semata.

Secara positifnya jauhilah tuduhan yang tidak berasas. Apalagi dengan mengambil hanya satu judul novel sebagai mewakili penghasilan kesemua novel popular. Itu adalah penghinaan. Malah boleh juga dianggap anti intelektual dan prejudis.

Mengapakah kejujuran dan niat baik melahirkan novel dilihat sebagai agenda untuk merosakkan minda pembaca? * Tulisan ini saya salin leper-leper daripada kolum saya di Sinar Harian.

Saturday, December 2, 2006

AKTIVITI CUTI SEKOLAH
DIA
bangun agak lewat. Menyelongkar tudung saji, menjamah nasi goreng dengan ikan pekasam yang terhidang. Belum mandi pun! Mengunyah nasi goreng, minum kopi o sambil tangan menekan punat televisyen, siri kartun. Saya perhatikan saja. Bukan dia seorang, ketiga-tiganya! Begitulah mereka saban hari kebelakangan ini.

Kenapa bangun lewat? Malamnya letih bermain ps3, sebelum itu berjumpa kawan di Australia, kata seorang daripada mereka. Seorang lagi kata tangan juga letih menekan punat game boy. Seorang lagi memberi alasan tidur lewat kerana membuat `bintang-bintang' yang kemudiannya disusun cantik dalam botol berkaca jernih. Ya memang cantik berwarna warni!

Ini adalah penelitian sepanjang hari ini. Eh, tak boleh jadi! Jika beginilah sehingga sekolah dibuka, mereka akan `mua'.

Tuesday, November 28, 2006

LAST COME, FIRST GO?
HAMPIR
tiga suku hari saya hari ini dihabiskan di Kuala Lumpur. Sekejap tadi terburu-buru balik ke Shah Alam, bimbang tersangkut dalam kesesakan Federal Highway sementelahan pula hujan turun dengan lebatnya di sepanjang perjalanan. Alhamdulillah sekarang ini sudah selamat tiba ke pejabat.

Malam esok di Hotel Istana Kuala Lumpur akan diadakan Majlis Makan Malam Institut Akhbar Malaysia (IAM). Ramai yang sudah tahu dan saya tetap ingin beritahu, bahawa baru-baru ini Institut Akhbar Malaysia telah mendapat dana/geran daripada kerajaan Malaysia sebanyak RM5 juta untuk menjalankan pelbagai projek dan kursus bagi faedah pengamal media.

Tetamu kehormat yang akan hadir malam esok ialah Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. Turut akan hadir ialah Ketua Menteri Melaka dan Menteri Besar Negeri Sembilan. Mesyurat pagi tadi diadakan di Pejabat Datuk Azman Ujang, Pengerusi Bernama (yang juga Pengerusi Institut Akhbar Malaysia) di Wisma Bernama di Jalan Tun Razak.

Keputusan akhir sudah pun ada tetapi masih embargo sehingga malam esok. Antaranya ialah Siapakah Tokoh Wartawan dan siapakah Pemenang Anugerah Kajai, tulisan siapakah yang memenangi kategori yang ditetapkan dan sebagainya. Tadi juga diserahkan uniform Ahli Majlis IAM untuk malam esok rekaan pereka terkenal Nazleen Noor bermmotif batik. Bolehlah... tapi rasanya agak besar dan longgar bagi saya...

Satu gosip orang surat khabar diperkatakan juga tadi - akankah terjadi penggabungan dua gergasi persuratkhabaran arus perdana tidak lama lagi? Iyalah sama seperti gabungan Sime dan Guthrie... kalau begitu jadinya ramai yang gundah gulana dengan kedudukan sekarang. Last come, first go? Atau first come, last go?.

Oh ya, Sinar Harian akan terus go and go on!

Monday, November 27, 2006

BADAN SATU, HAJAT BERIBU...
SALMAH di Singapura mengirim sms bertanya khabar, sebelum itu beberapa orang lagi turut kirim emel, tanya khabar. Ya, NONA yang jauh pun bertanyakan soal yang sama... Jawapannya alhamdulillah saya sihat. Masih dipanjangkan umur.

Tapi kenapa tidak updated? Soalan cepumas tu payahlah akak nak jawab... kalau jawapannya sibuk orang lain pun sibuk juga. Tapi sebenarnya sibuk campur tak ada mood, campur banyak sangat nak tulis, tak tahu mana nak dimulakan dulu dan tolaklah sepuluh peratus malas...

1. Sekarang mak saya sudah keluar dari HUKM. Terima kasih pada Dr. Datin dan misi-misi yang telah memberikan khidmat terbaik mereka kepada mak. Kami adik beradik amat berpuas hati. Juga terima kasih kepada rakan dan jiran yang menziarah mak saya di Tingkat 6 Wad 3 HUKM. Sekarang ini yang paling wahid ialah kena pantang betul makanannya.

2. Projek jangka panjang yang sedang ditangani sekarang ialah Menterjemah Al Quran - Arab - Melayu - Penjelasan ayat. Projek ini bersama Dr. Juanda dari Pejabat Mufti Negeri Sarawak. Bersama Dr. Asri, Mufti Kerajaan Negeri Perlis pula ialah projek membukukan segala Hadis Bukhari dan Muslim. Wah lepas ini akak boleh jadi calon ustazah!

3. Satu lagi projek jangka panjang ialah merealisasikan pengasingan terbitan Sinar Harian Kelantan dan Sinar Harian Terengganu. Sekarang bukan 5 x seminggu tetapi sudah 7 x seminggu. (Ah, teringat satah di pasar Cabang Tiga, Pengkalan Chepa.)

4. Tidak dilupakan proses menerbitkan Sinar Harian Pahang, Sinar Harian Kuala Lumpur dan Selangor sesegeranya.

5. Projek jangka pendek sebelum 3hb Disember - buku Asmara Ini... Sempena majlis persandingan Fadzley dan Azrene.

6. Dan menjelang Pesta Buku April 2007 nanti ialah kelahiran lagi 8 judul buku.

... kalau macam inilah, bila pula novel nak siap?

Friday, November 10, 2006

Thursday, November 9, 2006

SEPUTAR KITA
MEMANG
selalunya apa yang dirancang dengan betul pasti akan menjadi. Namun ada juga plan A bertukar menjadi plan B. Saya akhir-akhir ini jadi seperti itulah. Banyak yang dirancang telah pun menjadi dan ada juga yang tak dirancang muncul mendadak. Kaedahnya; saya yang menurut perintah, bz tak sudah.

Ada banyak perkara mencuri perhatian sehari dua hari ini.
- Abang Zek - istana abang tu taklah hebat sangat. Banyak lagi istana orang lain yang lebih gah!
- Razak Baginda? Haa... orang itulah!
- Jiran rumah lama saya kena sembelih dek anaknya yang cacat mental.
- Nurul & Ajai - ya dah talak tiga. Jadi selama ini macamana?
- Ini yang baru - Penyanyi/Mr. Smart/Cikgu Motivasi Dr Fadzley anak Datuk Yaakob dah kahwin 7 Nov lalu. Isterinya ialah anak ....
- Penyanyi Nash dengan ..... akan kahwin Disember ini.
- Parti Demokrat berkuasa - Padan muka Bush. Sudahlah Republikan!
- Super Puma terhempas. Ya, ini nostalgia buat saya.
- SMS - Datuk Azahar Mansur murtad?
- Uhhh, tak habis-habis dengan jemputan raya! Plastik ketupat tak selamat, ish entah berapa banyak ketupat segera tu dah masuk dalam perut.
- Kelakar, Pak Lah dihadiah anak ghimau betina.
- Tun Mahathir masuk IJN. Perhimpunan Umno ni tak hadirlah kot...

Macam-macam reaksi kita dengan berita-berita itu. Saya sendiri sekejap keliru, sekejap tersengih, sekejap serius, sekejap geleng kepala. Rasanya orang lain pun sama juga seperti saya (agaknya).

Tuesday, October 31, 2006


Keterangan dari kanan; Syed Munawar, Zamzarina, saya, Salina Ibrahim dan Ahadiat Akashah semasa di slot Resensi, Sabtu lalu dalam program Selamat Pagi Malaysia, RTM1.

Saturday, October 28, 2006

SELAMAT PAGI MALAYSIA TV1
Jam; 8.15 - 10 Pagi
Tetamu: Saya, Salina Ibrahim dan Ahadiat.
Topik: Resensi Novel & Borak Aidilfitri.
Pengacara: Sayed Munawar dan Zamzarina.

* Hadiah novel kepada pemanggil bertuah.

Thursday, October 26, 2006

ISNIN - ESOK HARI RAYA
SEPERTI
tahun-tahun sebelumnya semenjak tujuh belas tahun yang lalu, kami suami isteri tidak perlu `osom' untuk menyambut 1 Syawal. Destinasi tetap ialah balik ke kampung suami. Alhamdulillah perjalanan selepas sahur selamat tiba ke destinasi tepat pukul 11 pagi di Kampung 30, Tokai, Alor Star. Mujur perjalanan bergerak lancar, tiada kesesakan.

SELASA - BERKAMPUNG DI GRAND CONT.
MALAMNYA
tidur agak lewat, hampir jam tiga pagi. Sebabnya dari balkoni, pesta malam hari raya betul-betul nampak seronok dan riuh. Tanpa berlengah masing-masing bersiap. Sekejapan saja kami sudah masuk dalam kemeriahan itu. Walau hujan gerimis, pesta Pekan Rabu tetap meriah.

1 SYAWAL
MENINGGALKAN
Grand Cont. Bersiap awal pagi menuju kampung untuk bersembahyang raya. Seharian dihabiskan dengan mengunjungi sanak saudara, dari Alor Star sampai ke Arau, Perlis. Rumah ketiga-tiga beradik suami penuh dengan anak-cucu-cicit saya. Alor Star hujan tiap petang. Ada tempat yang banjir. Bendang penuh air. Rabu pula ke Kg. Aceh, Yan. En. Abang ada majlis hari raya dengan kawan-kawan lama.

KHAMIS - RINDU KL
SUDAH
tak sabar untuk kembali ke rumah sendiri. Sebelum bertolak, bertemu dengan Ilhami dan isteri serta dua anak comel, mengambil titipan daripada Nina Suria. Thanks Nina! Perjalanan amat dahsyat, sesak. Hujan sekejap, berhenti sekejap dan hujan semula sampailah ke KL. Berlaku tiga tragedi di tiga lokasi berbeza - kemalangan tiga kereta - kereta terbakar - kereta terbabas ke longkang besar. Alhamdulilah kami selamat sampai ke rumah lewat petang.

Friday, October 20, 2006


Diiringi doa semoga segala ibadah kita diterima-NYA dan kursus selama sebulan yang kita jalani sepanjang Ramadan ini seperti mengamalkan sifat-sifat positif, sabar, pemurah, tidak suka membazir, memiliki perasaan belas kasihan sesama insan dan sebagainya memberi kesan mendalam dan berpanjangan kepada kita. Semoga ia tidak berakhir dengan lenyapnya bulan mulia ini.

Untuk yang berbangsa India, Salam Deepavali daripada kami sekeluarga.

Wednesday, October 18, 2006

BISKUT `TUNJUK-TUNJUK'
SAYA
mempunyai ruangan khas di dalam akhbar Sinar Harian. Ruangan ini dinamakan Secebis Bicara - kisahnya apa sahaja yang terdetik di hati untuk tatapan pembaca akhbar ini di Kelantan dan Terengganu. Berikut ini adalah tulisan saya untuk akhbar edisi esok. Oleh kerana ceritanya tentang hari raya, rasanya elok juga saya paparkan di sini untuk tatapan orang luar dari Kelantan dan Terengganu

BAGI saya yang amat sibuk kebelakangan ini, keinginan untuk membuat biskut raya seperti dulu-dulu, selalu sahaja terhalang. Bukan tak mahu membuat biskut dahlia, biskut samperit, atau membakar biskut mama caries ataupun membuat biskut yang sedang hangat diperkatakan, biskut my heart... yang diadaptasi daripada filem muda-mudi itu.

Kadang-kadang teringin juga merasa air tangan sendiri menguli tepung gandum untuk membuat kuih gunting atau kuih lidah buaya... hendak lebih pedas tambahkan sahaja cili, atau nak lebih manis, tambahkan gula. Tapi apakah saya boleh membuat semuanya sendiri? Siang atau malam? Atau memasaknya di hujung minggu? Ah, lupakan saja...

Kesibukan sekarang dan tuntutan hidup di bandar besar membuatkan saya terpaksa membuat keputusan untuk membeli `biskut tunjuk' sahaja! Tunjuk balang biskut dahlia, dapatlah biskutnya. Tunjuk balang biskut samperit, dapatlah biskutnya. Tunjuk balang batang buruk, dapatlah batang buruknya. Lepas itu hulurkan sahaja duitnya.

Ya hidup semakin mudah apabila ada duit. Duit telah membuatkan kita terpaksa menghakis rasa tanggungjawab memasak sendiri makanan untuk seisi keluarga. Duit juga membuatkan kita lupa pentingnya mengajar anak-anak memasak.

Jika dulu semasa kecil, emak mesti memanggil saya dekat dengannya apabila dia hendak memasak. Sambil duduk bersila, dia akan mengajar saya bagaimana mengupas bawang supaya tidak memedihkan mata sampai menangis bengkak mata.

Dia juga akan mengajar saya bagaimana cara betul memerah santan supaya santanya tidak memancut di celah-celah jari, hingga tumpah ke lantai. Bukankah itu merugikan? Dia juga akan mengajar saya bagaimana hendak memotong sayur bendi supaya tidak berlendir.

Semua itu adalah pengalaman yang amat mahal. Ia juga satu kenangan manis hingga hari ini. Buktinya saya masih lagi ingat semua petua-petua itu. Dan akan mempraktikan jika ada masa terluang di hujung minggu - memasak untuk keluarga kami.

Hari ini, lemang dan ketupat boleh dibeli sahaja daripada mana-mana pasaraya. Hatta di pasar pagi atau di pasar malam pun ada berlambak. Semuanya dalam dalam paket segera. Murah pula harganya. Ada macam-macam jenama, ada banyak bentuk dan coraknya. Malah ada juga pelbagai rasa apabila sudah banyak jenis beras digunakan. Kaedahnya senang sahaja. Beli, basuh sekali lalu dan rebus sahaja.

Kemudian apabila sudah masak dan disejukkan, siap untuk dihidang. Begitu juga untuk memasak rendang ayam atau rendang daging. Basuh ayam atau daging dan masukkan ke dalam belanga. Selepas itu curahkan sahaja dengan paket ramuan rendang yang sudah sedia siap diproses. Tak perlu pedih-pedih mata membersihkan cili padi dan bawang.

Malah kerisik pun tidak perlu bersusah payah hendak membuatnya, hingga berterabur ruang dapur dengan parutan kelapa yang disangai kemudian perlu ditumbuk untuk menghaluskannya hingga menerbitkan minyak. Sekarang, bawa saja duit ke kedai, beli sahaja kerisik yang sudah siap dipeketkan.

Apakah ini yang kita mahu warisi pada anak-anak? Mereka sudah senang, malah semakin senang sekarang. Bayangkan apabila tiba waktu susah, atau ada kepayahan menimpa, bolehkah mereka hidup sendiri? Saya tak dapat bayangkan bagaimana hidangan pagi raya nanti jika saya mogok memasak... bolehlah anak dara saya siapkan semua hidangan?

Menjelang detik itu, salam Ramadan dan Salam Aidilfitiri untuk semua.

Monday, October 16, 2006

DULU LAIN, SEKARANG LAGI LAIN...
MINGGU-MINGGU
akhir Ramadan ini anak-anak sudah sibuk menuntut pakaian raya. "Iyalah mama kata baju-baju beli last minute, sekarang kami tuntutlah janji..." Bukan apa, saya tak mahu beli awal, takut nanti menjelang raya dah sendat. (Ah alasan, mama sibuk sebenarnya!).

Saya menyelongkar almari dan beberapa helai baju Melayu En.Abg masih elok lagi, tidak luntur warnanya, masih up to date juga design fabriknya. Saya suruh Anas sarung... wah muat-muat sahaja. Bayangkan, tubuh Anas sekarang sudah sebesar badan En.Abg dulu-dulu. Okey dah selamat baju Melayu untuk Anas. Dia dapat dua pasang!.

Kemudian selongkar pula almari saya dan terjumpa beberapa helai baju kurung yang masih elok, tidak luntur coraknya dan masih in designnya. Saya suruh Kak Long sarung. Tapi... alamak tak muat! Mencuka saja rupa Kak Long. Yalah dulu tubuh mama besar jugak, tapi taklah sebesar badan Kak Long hari ini!

Pejam celik, pejam celik, bertahun berlalu, kini anak-anak sudah membesar. Terasa cepat sungguh masa berlalu... Jika dulu saya padan saja menggayakan kebaya songket berbunga tanjung kepunyaan mak di zaman mak muda-muda. Tapi sekarang anak-anak, lain macam besarnya. Itulah penangan burger, hot dog, spagheti, ayam goreng dan segala aneka yang segera. Kata si bongsu hari raya biasa saja sebab sekarang pun boleh makan lemang, ketupat, rendang dan lontong. Alahai...

Sunday, October 15, 2006

SALAM AWAL MINGGU
SALAM
Ramadan dan Salam Aidilfitri yang bakal menjelang kepada semua. Kata emak saya semasa kami adik beradik masih kanak-kanak dulu - jangan dikira sudah berapa hari kita berpuasa (banyak kiraannya) jadi kiralah lagi berapa hari kita kena berpuasa (jumlahnya makin sedikit). Betul. Ya, waktu itu sama seperti hari ini, ketika itu kami adik beradik sudah boleh membilang dengan jari tangan tak perlu masuk kiraan jari kaki. Kelakar!

Maaflah atas kesibukan. Maklum hampir hujung tahun dan perancangan 2007 sudahpun bermula kini. Di masa yang sama sambutan terhadap surat khabar Sinar Harian memungkinkan kami untuk terbitkan 7 x seminggu berbanding sekarang 5 x seminggu. Selepas itu akhbar ini akan mengambil tempat di beberapa negeri terpilih pula. Nampaknya saya semakin kerap outstation.

Semalam berbuka puasa bersama ahli besar Karangkraf. Dan bertemu Nash yang duda, membawa lapan anak-anak Aceh mangsa tsunami menerbitkan air mata apabila mereka bernasyid. Nada suara anak-anak yang kehilangan ayah, ibu, ahli keluarga terdengar hiba. Saya bayangkan kalaulah tragedi tsunami itu muncul lagi...

Sehari sebelum itu berbuka puasa bersama Menteri Wanita, Kak Ijat dan ahli media lain di KL Hilton mengisi diari hari. Tentunya peluang berjumpa sahabat media dari penerbitan lain amat besar maknanya. Banyak perkara yang dibualkan, sampai lupa hidangan tersedia. Dan terima kasih atas layanan staf kementerian yang baik budi.

Saya sudah memulakan novel baru. InsyaAllah, harap-harap mencapai target.

Sunday, October 8, 2006

SEDIH BERSANGATAN
EMAK
saya sedang tidak sihat. Sepanjang Ramadan ini hanya beberapa hari sahaja dia terdaya hendak berpuasa, itupun setengah hari sahaja. Kami adik beradik pun tidak galakkan dia berpuasa, nanti bila dah sihat nanti gantilah semula.

Saya runtun hiba juga menjengah blog Kak Teh Sentral Station, London dan blog Mak Aji. Berbanding kedua-duanya, saya Alhamdulillah masih ada mak dan abah. Masih boleh ditatap matanya, masih boleh dipeluk tubuhnya. Memandangkan saya kini jauh daripada mereka, hanya hujung minggu sahaja kami dapat berjumpa. Minggu lepas kami anak beranak dapat berbuka puasa bersama mak dan abah dan alhamdulillah sekarang inipun baru balik dari rumah mereka.

Kak long di Kuantan, abang ngah di Kota Tinggi dan seorang adik di Kota Bharu juga bergilir menjenguk di hujung minggu. Tiga adik saya yang berada di sekitar rumah mak juga tak lepas pandang. kerap melawat mak dan abah. Memang kami belum mahu kehilangan mereka...

Hiba saya bersangatan apabila sudah berbulan-bulan melihat mak mencucuk sendiri jarum berisi insulin ke perutnya... sampai bila mak nak lalui semua itu?

Saturday, October 7, 2006

YA, INILAH CERITA SEDIH!
SUDAH
ada lima kes dalam tangan. Hukumnya ialah dosa. Sama ada Ajai atau Norman, mereka lelaki suami. Sama ada Abby atau Nurul, mereka perempuan isteri. Dan anak tetaplah anak. Jika ada angin, di sebalik lalang akan ternampak dosa itu. Kita bukan saudara tetapi kita bersaudara. Memeluk Nurul, dulu sudah diberitahu. Jangan berpura berselindung. Dan pada suatu hari esoknya beriya-iya ke pejabat mahu mendapatkan Kuala Lumpur di Mana Suamiku....
Nah, sekarang baru dia faham!

Friday, October 6, 2006

INI BUKAN CERITA SEDIH
HARI
ini janganlah jadi seperti semalam. Biarpun semalam sama seperti hari kelmarin. Sebenarnya bukanlah susah sangat hendak berkata `tidak', tetapi orang keliling seperti menjeling apabila saya mahu berkata `tidak'. Jadi saya angguk sahaja kepala walau di mulut langsung tidak terkeluar kata `iya'.

"Terima kasih. Terima kasih..." Katanya.
Saya terpinga. Muka tersimbah minyak panas rasanya...!

Wednesday, October 4, 2006

CERITA HARI KE SEBELAS
DI SINI jerebu. Ia datang bersama jin jahat melintasi Laut China Selatan, terang-terang di siang hari. Ia menguasai mata. Lemas dada. Semalam juga serupa. Dan cerita hari ke 10 tidak akan khatam.

Teorinya perempuan itu seperti selalu, tetap menggosok-gosok hidung resdungnya. Dia juga suka membesarkan matanya apabila berkata-kata. Ya tidak lama lagi virus dari hidungnya akan merebak ke daerah itu juga!

Dan nanarlah sekelian lelaki. Seperti nanarnya wanita-wanita berjilbab itu melihat kacaknya Nabi Yusuf. Selepas ini jangan mengira hari lagi. Sama ada esok 12 atau 13 dan lusanya 14, hari tetap datang dan berlari pergi. Masih adakah jerebu?

Tuesday, October 3, 2006

CERITA HARI KE SEPULUH
RAMAI orang suka dipuji. Pujilah yang dia itu bagus, profesional, mempunyai pemikiran yang tinggi dan relevan pada setiap yang dibicarakan. Sebaliknya tidak ada orang yang suka dirinya dikeji. Jangan kata dia pemalas. Jangan kata dia tidak panjang akal, jangan kata dia low class dan jangan kata pemikirannya tidak kritis.

Orang yang panjang akal memang akan selalunya selamat. Tetapi bagi yang pendek akal, mendengar sehala sahaja apa yang dikemukakan bukan sahaja akan dijual orang bahkan dia akan tenggelam selamanya. Memang, menuju matlamat dengan selamat tidak ada jalan pintas.

Antara dua kriteria ini di mana diri kita sebenarnya? Dan hari ke 10 Ramadan ini kenapa saya tak pasal-pasal menyentuh hal ini?

Friday, September 29, 2006

JAWATAN KOSONG

SUB-EDITOR
(Berpejabat di Pengkalan Chepa, Kelantan)

Tugas: Menyemak dan memperbaiki berita dan rencana dari wakil-wakil di seluruh negeri Kelantan, Terengganu dan Pahang. Menulis semula bahan-bahan dari pemberita dan penulis sambilan di daerah dan jajahan.

Kelayakan: Ijazah atau diploma dalam bidang kewartawanan. Berpengalaman dalam kerja-kerja penyuntingan surat khabar. Berkemahiran tinggi dalam menulis dan bertutur dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris dengan baik. Sihat tubuh badan, sanggup bekerja di luar waktu pejabat dan akur arahan `deadline'.

WARTAWAN
(Bertugas di Terengganu dan Pahang.
Kelahiran Terengganu dan Pahang diutamakan.)

Tugas: Mendapatkan fakta sama ada atas usaha sendiri atau berpandukan tugasan yang diberi dan menulis fakta-fakta terebut dalam bentuk berita atau rencana. Mengambil gambar-gambar untuk memperkuatkan tulisan.

Kelayakan:
Ijazah atau diploma dalam bidang kewartawanan. Berpengalaman dalam kerja-kerja penyuntingan surat khabar. Berkemahiran tinggi dalam menulis dan bertutur Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris dengan baik. Sihat tubuh badan, sanggup bekerja di luar waktu pejabat termasuk pada hari cuti umum dan akur arahan `deadline'. Berupaya bekerja di kawasan yang diarahkan. Calon-calon yang baru menamatkan pengajian digalak memohon. Mereka yang berpengalaman akan diberi keutamaan.

Hantar permohonan kepada:
PUAN SRI DIAH
Akhbar Cabaran Sdn. Bhd.
PT 1310, Jalan 6/44,
Kawasan Perindustrian Pengkalan Chepa 2
16100 Kota Bharu, Kelantan
* Tarikh tutup: 15 November 2006.

Tuesday, September 26, 2006

RAMADAN & MAHLIGAI CINTA:
Page 46
Semalam suatu yang aneh terjadi. Aku dikejutkan untuk bangun sahur bukan dengan dering jam loceng tetapi dengan riuh bunyi sudip, sudu, garpu, pinggan dan mangkuk. "Eh sorry kalau I ganggu tidur you," katanya tersengih apabila aku berdiri melopong di tepi meja makan. Cepat-cepat tangan kutadah dan membaca doa makan. Anak-anak tidak ada dalam hatiku saat itu.Yang kupandang hanyalah wajahnya seorang, yang kutatap hanya senyumnya seorang.

Page 51
Aku teringatkan Ramadan pertamaku di Leeds beberapa tahun lalu. Ramadan di negara bekas penjajah ini tidak kurang meriahnya. Sememangnya tiada bazar Ramadan. Maka tidak bertemulah dengan akok, nekbat, puteri mandi atau lompat tikam. Namun pelbagai juadah manisan dari Pakistan dan Bangladesh banyak terjual di supermarket Al-Halal. Bertarawih di sana cukup menyeronokkan dengan jerik pekik kanak-kanak berlarian di masjid dan surau. Biasanya kami sembahyang terawih di Grand Mosque di Woodsley Road yang berimamkan Pak Arab. Kadang-kadang singgah juga di Shah Jalal Mosque dekat Ellers Road. Morey di sini ialah pelbagai jenis roti dengan teh panas dan buah epal, suatu yang lain dari di tanah air.

Page 71
"Along, cepat bangkit. Sahur ni walaupun sunat tapi sunat muaakat, besar pahalanya kalau kita bersahur..." Suara emak sayup-sayup mengejutkan lenaku.

Page 90
"Abah lupa nak bagi tahu... mak berbuka puasa di luar... abah pun lupa nak beli makanan." Suara abah menusuk ke telinga.
"Tak apa, kita makan apa yang ada... roti dengan kaya pun okey. Mak balik nanti, tentu dia bawa balik makanan..." Aku memujuk adik-adik dan diriku juga.

Page 100
16 Ramadan - Semalam aku terpaksa melanggar janji pada diri sendiri. Tetapi tidak dapat tidak, dalam banyak-banyak jemputan, aku tak boleh mengabaikan jemputan berbuka puasa yang ini. Apa istimewanya?

Page 105
Aku pulang awal hari itu dengan harapan dapat bertemu suami sebelum dia ke masjid untuk berterawih. Along, angan dah acik pun sudah tiada di rumah. Along menelefon dan mengatakan mereka dalam perjalanan ke masjid dan kunci rumah ada `di tempat biasa'. Tak dapat kubayangkan hidupku tanpa suami dan anak-anak. Cepat-cepat aku bersiap membuntuti mereka ke masjid. Dari celah-celah tabir kuintai mencari dia. Ada. Along, angah dan acik pun ada. Aku mengurut dada.

p/s - di samping cerita lain, inilah antaranya...

Friday, September 22, 2006

SELAMAT DATANG RAMADAN
Kadang-kadang mata ini salah melihat
Sesekali mulut ini silap terucap
Hati pula kadang-kadang ragu menduga
Maafkan segala kekhilafan yang ada...
dan salam Ramadan al Mubarak untuk semua.

Tuesday, September 19, 2006

ULANGTAHUN KE 3

- Batu Buruk Beach Resort

pasir memutih
malam menafi mimpi
hari berlari

Saturday, September 9, 2006



Terimakasih kepada Nina Suria (tuan punya si mata belalang) di Brunei Darul Salam yang sudahpun membaca Mahligai Cinta dan memberikan pandangan jujurnya terhadap novel ini.

Thursday, September 7, 2006

* Petikan daripada MAHLIGAI CINTA
Agaknya dia terlalu sibuk di pejabat siang tadi. Jadi kubiarkan dia berehat seketika, masih dalam pakaian kerja, dengan name tag dan tali leher yang belum terungkaikan dari tubuh.

Tanpa berlengah kubancuh kopi kosong yang digemarinya dengan penuh rasa tanggungjawab. Sudu dan gula yang kukacau, kukacau dengan penuh kasih dan sayang... lalu kubawa secawan kopi itu ke sofa depan dengan penuh rasa cinta.

Rupanya dia sudah tertidur!

Nampak gayanya kopi yang telah kusediakan akhirnya akan terbiar sejuk di atas meja. Nampak gayanya kasih dan sayang yang kubancuh tadi akan terbiar membazir begitu sahaja...

Perlahan-lahan kuamati dengus nafasnya, turun perlahan dan naik semula dengan perlahan-lahan, begitu asyik aku memerhati. Dia bagaikan seorang bayi, terlena dengan pulas. Wajahnya menggambarkan kepenatan, memang aku tak tergamak mengejut lenanya.

Dalam diam kulontarkan egoku jauh-jauh.

Wednesday, September 6, 2006

KESEDIHAN ANAS

SAYA dapat bayangkan kesedihan anak kedua saya Anas Iqbal apabila mendapat tahu berita kematian Steve Irwin yang amat digilainya itu. Irwin meninggal dunia semalam akibat tertusuk duri ikan pari di jantungnya ketika sedang membuat pengambaran dokumentari di Batt Reef, berhampiran Low Isles, 32 batu nautika dari Port Douglas di utara Queensland, Australia.

Memang Steve idolanya. Rancangan Crocodile Hunter memang tatapannya berulang kali walaupun siri itu sudah dilihat sebelum-sebelumnya. Malah dia juga penah menyebut hendak menjadi zoologist kerana tertarik sesangat dengan kepetahan Steve dan isterinya, Teri bercakap segalanya tentang tabiat binatang. Anas juga mempunyai rancangan untuk melawat ke Zoo Australia di Beerwah, Quensland kepunyaan Steve.

1. Irwin tidak akan mati dengan tenang di atas katil.
2. Bisa Ikan Pari.

Tuesday, September 5, 2006

AMANAH
SAYA
kini di Pengkalan Chepa, Kelantan. Ada banyak perkara yang perlu dilakukan di sini. Pelbagai tugas terletak di pundak. Bermacam perancangan yang telah, sedang dan akan dilaksanakan di sini. Di masa yang sama saya juga ada tanggungjawab besar di Terengganu dan juga di Pahang. Ini amat mencabar minda, kreatviti dan juga fizikal. Hanya pada Allah swt saya sandarkan harapan atas segala kepercayaan yang diberikan oleh majikan.

* Petikan daripada MAHLIGAI CINTA

PERJALANAN memandu bersendiri balik dari Kuantan ke Kuala Lumpur terasa amat jauh sekali. Entah berapa ribu kilometer aku tak tahu. Ia adalah suatu perjalanan yang penuh dengan onak dan duri. Kurasakan aku menempuh badai yang hebat. Habis calar-calar tubuhku…darah kecewa menitik tidak tertampung-tampung.

Di Paya Bungor aku hampir melanggar seorang penunggang motosikal. Lelaki muda itu menunggang bagaikan pelumba motor kapchai. Sekejap motornya dipandu ke tengah dan sekejap kemudian ke tepi pula. Kusumpah dia. Kumaki dia. Rupanya telefon bimbit melekap dibawah topi keledarnya!

Mujur aku berjaya mengelaknya. Jika tidak dia pasti terperosok ke bawah kereta. Atau jangan-jangan aku dan Angah sudah terbaring di tepi lebuhraya! Ketika di Bentong pula, kereta yang kupandu entah berapa kilometer sejam hampir-hampir terbabas. Telah pun terbabas sebenarnya. Mujur dapat kukawal dan tidak melanggar pembahagi jalan.

Dan tatkala menghampiri Karak, aku memang berhenti rapat betul-betul di belakang sebuah Perdana V6 berwarna krim yang dipandu oleh seorang anak muda. Anak daraku di tempat duduk sebelah, berkali-kali mengucap di sepanjang lima jam perjalanan itu. Dia tak putus-putus bercakap apa sahaja yang termampu olehnya. Dia menasihatiku macam-macam tetapi semuanya mengikut fikiran usia 17 tahunnya.

"Mak... kita tinggalkan saja abah... Kita memang boleh hidup tanpa abah..."

Saturday, September 2, 2006

HERO HAMPEH!
BACA
lead depan akhbar Harian Metro hari ini? Entri saya bertahun lalu adalah berkaitan. Berikut saya perturunkan sepenuhnya:

Wednesday, September 15 2004

ALAHAI...!
SEDIH! HAMPEH! (itulah kata-kata zaman sekarang) untuk menerangkan betapa saya sedih dengan berita terbaru yang diterima semalam. Berita yang dibawa oleh wartawan saya itu sahih. Sah. Betul. Tepat. Sebabnya si polan itu sudah mengaku sendiri. Si polan itu siap dengan menangis. Air matanya menitik. Huh! Dia hero saya. Dia juga hero kebanyakan anda semua. Dia ramai peminat. Dia seorang yang terkenal. Dia lelaki. Dia seorang suami. Dia seorang ayah kepada dua cahayamata! Susahlah nak cerita. Anda semua bacalah dalam akhbar sehari dua nanti, atau seminggu dua nanti. Dengan wartawan saya dia dah buat pengakuan... tapi wartawan itu tak sampai hati nak siarkan (saya lebihlah lagi). Si polan pun kata tunggu dulu. Dia nak tenteramkan keadaan dulu. Bila dia bagi greenlight baru boleh siarkan.

Tuesday, August 29, 2006

BERSENGKANG MATA
STAFF
saya berumahkan pejabat sejak siang semalam hingga malam tadi dan pagi ini. Sejak petang, mereka yang di luar pejabat berpecah kepada dua kumpulan. Satu kumpulan ke KLCC dan satu lagi kumpulan ke Putrajaya. Tugas terus dijalankan berdasarkan perancangan. Alhamdulillah opearsi dari luar pejabat dan dalam pejabat berjalan lancar.

Saya datang semula ke pejabat dalam pukul sembilan malam membawa makanan untuk mereka. Di bilik mesyuarat sudah diletakkan dua televisyen. Satu untuk majlis persandingan Datuk K dan Datin S. Satu lagi televisyen untuk pengakuan yang kononnya akan disampaikan secara ikhlas oleh Mawi & Ina. Semuanya berjalan serentak. Mata saya pun naik juling tengok dua televisyen serentak. Gambar-gambar ada yg diupload online dan ada yang dibawa balik oleh jurufoto. Kesudahnya sampai pagi ini, ada lagi dua tiga orang grafik artis yang masih menghadap komputer.

Mereka buat bisnes. Kami pun buat bisnes. Adillah labu...

Friday, August 25, 2006

SALAM HARI WANITA


* Pagi tadi tak sempat nak upload semua. Cantikkan, Love Parrot!

... tiba-tiba kurasakan dadaku seperti ingin meletup. Kuumpamakan dadaku seperti Gunung Merapi yang puncaknya meronta-ronta, menerjah langit Yogyakarta...
- MAHLIGAI CINTA (halaman 65)

Wednesday, August 23, 2006




SAYA sudah beranak... anak ke lapan bersama Alaf 21 Sdn. Bhd. Anak kelapan ini adalah adunan antara saya, MBA, Rudy Bluehikari, Ibnuariff dan Eyes. Ada yang sumbang satu bab, ada lima enam bab, kecuali MBA menyumbang lebih sikit. Ya... anak ini harus dibintikan `dan rakan-rakan'. Untuk pengetahuan mereka yang baru mengenali kami, MAHLIGAI CINTA ini adalah garapan di novel2u secara online. Kemudian saya mengambil masa agak lama untuk menokok tambah supaya ianya lebih kreatif dan sesuai menjadi novel. Ini termasuklah editing yang dilakukan bersama MBA.

Oh ya, saya di Shah Alam kembali. Akan ke Johor Bharu, akan ke Kuala Trengganu dan akan ke Pengkkalan Chepa soon... anytime.

Thursday, August 10, 2006

MEMINJAM KEKUATANNYA
\MAJALAH NONA September kini di pasaran! Selami isihati Tengku Zawiyah dan pelajari cara beliau melawan peperangan jiwanya. Apa reaksi anak-anaknya bila papa mereka ceraikan mama dan mahu bernikah dengan penyanyi popular Siti Nurhaliza!

Tuesday, August 8, 2006

PENGUBAT RINDU


4 Ogos 2006 - Di kaki Mt. Fuji - 3.30 pagi.


4 Ogos 2006 - Perjalanan ke puncak Mt. Fuji. Mentari naik jam 4.15 pagi.

Sunday, August 6, 2006

SALAM DARI TOKYO

3hb Ogos 2006 -Penerbangan dari KUL - NARITA Airport menaiki JAL mengambil masa lebih kurang tujuh jam. Selamat tiba di sini disambut Miki San (anak pahang yang sudah 24 tahun di Tokyo) dan En. Hamid (berasal dari Singapura. Urusan imigresen dan kastam semuanya berjalan lancar. Menaiki bas khas, kami terus dibawa ke Narita Garden Hotel. Di sini hanya untuk mandi dan sarapan. Kemudian cepat-cepat bersiap naik bas semula.

Jam 5.30pm tiba di Kawaguchi Lake Ryoken (sebuah hotel gaya traditional dengan hiasan bilik tatami.Dinner juga dengan tradisi Jepun. Disuruh pakai baju jepun ala kimono tu - lupa namanya, nanti kalau ingat saya tulis semula. Malam itu ada pesta bunga api di Lake Kawaguchi. Hebat sakan - sampai tengah malam. Dalam keadaan tu kami terpaksa lelapkan mata - kena tidur sementara nak mendaki Mt.Fuji.

Tepat 12.30 terpaksa bangkit. 1.30am bertolak ke Mt. Fuji (station 5). Selepas solat subuh bertolak dan mulakan pendakian jam 3.30am. Kami dibekalkan tongkat dengan dua biji loceng untuk keselamatan. Begitu juga tabung oksigen seorang satu. Pakaian lengkap - macam nak melawan salji.

Dengan bangganya kami dapat melihat matahari naik di pertengahan jalan. Alangkah hebatnya - garangnya rupa cahaya itu menerjah bumi. Kami meneruskan pendakian... berjalan, naik dan terus naik mendaki, berhenti bila penat, mendaki lagi dan lagi, berehat dan minum seteguk dua... puncak Fuji jauh lagi!

Tak boleh jadi... tenaga makin kurang. Kepala lutut macam dah nak tercabut. Kunyah pula power bar, power gel dan matahari sudah tegak betul-betul di atas kepala. Akhirnya kami tiba di stesen 6. Pertengahan stesen 6, dua orang ahli kepenatan dan ambil keputusan untuk keluar daripada list.... macam Afundi keluar. Terpaksa gantung tongkat! (Siapa tu?).

Mereka yang lain teruskan perjalanan...

Wednesday, August 2, 2006

CATATAN HARI

1. DARI Pengkalan Chepa, Kelantan saya kini sudahpun di Shah Alam semula. Alhamdulillah akhbar komuniti SINAR HARIAN diterima baik oleh penduduk Kelantan dan Terengganu. Tiga hari berturut-turut diberikan percuma tetapi ada yang sanggup membayar untuk memilikinya. Esok adalah edisi pertama yang berbayar - samah jah!

2. MAHLIGAI CINTA - Novel usahasama anak beranak - MBA, saya, Rudy, Ibnu Arif dan Eyes akan terbit tidak lama lagi. E-novel ditulis satu bab hingga lima bab oleh mereka (kecuali MBA, babnya lebih sikit) diadun-adun semula, ditokok tambah supaya lengkap plot dan wataknya. Agak tebal juga - mencecah 510 halaman. Dienovel asalnya hanyalah 120 halaman sahaja.


Salah satu sesi latihan di PICC.

3. ESOK saya dan rombongan myJICA akan berangkat ke Tokyo. (Halela, bandar ini amat jauh dari Okinawa...!) Lihat di Mt.Fuji untuk beberapa sesi latihan dan juga gambar-gambar sebelum kami mencapai puncak Mt. Fuji di hari kedua di Tokyo.

4. SALAM untuk semua, maafkan salah dan silap, doakan semuanya selamat, panjang umur dan kita berjumpa lagi. InsyaAllah.

Friday, July 28, 2006

MY DUTY, MY HOBBY, MY JOB

1. SAYA masih di Pengkalan Chepa.
2. ESOK (Sabtu) akan balik ke Kuala Lumpur sekejap.
3. Ahad (pagi) taklimat akhir mengenai Ekspedisi Mt. Fuji di Taman Tasik Perdana, KL.
4. Ahad (petang) kembali semula ke Pengkalan Chepa. Deadline untuk edisi sebenar - Ist issue Sinar Harian - Akhbar untuk orang Kelantan dan Terengganu.
5. Isnin dan Selasa di Pengkalan Chepa.
6. Selasa (malam) akan terbang semula balik ke Kuala Lumpur.
6. Selepas itu akan betul-betul terbang ke Tokyo.

* Saya tutup sementara tagboard daripada pencerobohan. Sorry kalau ada yang terklik ke site yang mengarut-ngarut tu.

Friday, July 21, 2006

Assalamualaikum;

Ini entri untuk En. Ahmad, bagaimana nak kemaskini blog/laman guna SMS.


Anda hanya perlu hantar SMS ke 32728 (DAPAT) dan laman web anda akan dikemaskinikan. Tiada sebarang bayaran yang dikenakan, kecuali bayaran SMS sahaja.

Walau bagaimanapun sebelum anda boleh mengemaskini laman web tersebut, satu kod perlu dimasukkan dalam laman web anda dahulu (sekali sahaja). Kod ini boleh diperolehi dengan menghantar UPDATE XXX kepada 32728 dan DAPAT akan menghantar SMS memberitahu kod tersebut. nota: XXX ialah nama pilihan anda
Kod tersebut adalah begini:-

(script src="http://update.dapat.com/sms/news12345.js")(script)
di mana news12345 tu contoh jer, tak jadi kalau ambil yg tu kot.

Jadi setiap kali kita hantar SMS kepada DAPAT, UPDATE news1 bla bla bla bla , makla 'bla bla bla bla ' tu akan dikemaskini dlm web/blog anda.

Selamat mencuba.

Thursday, July 20, 2006

OPERASI DITERUSKAN





KONVOI promosi 3 hari 2 malam Skuad Cakna akhbar Sinar Harian yang disertai oleh 21 buah kenderaan selamat dilepaskan oleh Pengarah Urusan Kumpulan Karangkraf Sdn.Bhd (KKSB), Tuan Haji Hussamuddin Yaacob dari Shah Alam menuju dua destinasi utama iaitu Terengganu dan Kelantan pada 15 Julai lalu. Turut sama ialah Ketua Polis Trafik Selangor, Tuan Che Hussin

Konvoi singgah di beberapa lokasi terpilih seperti Bandar Chukai, Kemaman, Dungun, Marang, Kuala Berang, Jertih dan Besut. Hari kedua konvoi, majlis perlepasan Skuad Cakna ke Kelantan telah disempurnakan oleh Timbalan Ketua Polis Terengganu tepat jam 8.30 pagi.

Konvoi selamat tiba di ibu pejabat akhbar Sinar Harian di Pengkalan Chepa pada jam 5.00 petang dan disambut meriah oleh kakitangan dan wartawan Sinar Harian. Hari ketiga, konvoi telah diraikan oleh Timbalan Ketua Polis Kota Bharu, Tuan Idris dan anggota Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Bharu sebelum bergerak menjelajah bandar Kota Bharu, Machang, Tumpat, Tanah Merah, Rantau Panjang dan Pasir Mas.

Akhbar berslogankan 'Akhbar Untuk Orang Pantai Timur' ini dikhaskan untuk masyarakat negeri Kelantan dan Terengganu di mana kebanyakan 90 peratus pengisian beritanya adalah rakaman peristiwa yang berlaku di dalam dua negeri tersebut. Ahkbar Sinar Harian ini mula berada di pasaran pada 31 Julai 2006 dengan harga promosi 50 sen senaskah selama tiga bulan.

Monday, July 17, 2006

SKUAD CAKNA SINAR HARIAN
SELAMAT sampai di Pengkalan Chepa. Hari ini dimulakan lagi dengan beberapa siri menyiapkan mock-up Sinar Harian. 12 staf dari Kuala Terengganu tiba awal pagi. Waktu ini konvoi 25 Kancil Skuad Cakna Sinar Harian dari Shah Alam melalui Pahang, singgah di Trengganu dan berakhir di Pengkalan Chepa juga sudah tiba dengan selamatnya.

* Gambar-gambar akan saya post kemudian.

Sunday, July 16, 2006

MENCAPAI PUNCAK DI PICC

LATIHAN mendaki diteruskan hari ini setelah saya gagal hadir pada latihan minggu lalu. Dua jam latihan turun naik bukit, meletihkan. Lenguh kaki mendaki bukit. Lenguh lutut apabila menuruninya pula. Rasa menggigil juga nak mencapai puncak PICC. Kemudian sesi tamat di Taman Warisan, menghabiskan nasi lemak lauk kerang masak sambal (yang masin!). Penyerahan passport, visa dan insurans nampaknya sudah beres. (Terima kasih pada En. Abg yang sudi menghantar dan menjemput balik).

Malamnya saya berangkat ke Pengkalan Chepa.

Monday, July 10, 2006

TERIMA KASIH

THANK you so much atas ucapan. Terasa hidup kian pendek Tapi semakin ghairah untuk diterjah. Saya di Pengkalan Chepa sekarang. Sampai di sini Sabtu subuh dan akan balik ke Shah Alam pada hari ini, flight lewat malam. Minta maaf kerana agak sibuk akhir-akhir ini hingga terlalai untuk berkampung di sini. Salam sejahtera untuk semua juga...

Saturday, July 8, 2006

SEMINAR DASAR APARTEID TERHADAP WANITA ISLAM DI MALAYSIA
INI adalah lanjutan siri seminar Islam yang pernah diadakan seperti `Seminar Pertelingkahan Sahabah' (2003), `Seminar Melihat Tarekat Dengan Kaca Mata Syariat' (2004), 'Seminar Wacana Islam Liberal' ( Mei 2005), Debat Astora Jabat VS Dr. Mohd Asri (Julai 2005) dan 'Seminar Kegemilangan Ilmu Dan Pemikiran Al-Imam Al-Syafi’i' (Mac 2006) anjuran Kumpulan Karangkraf Sdn. Bhd & Dewan Bahasa & Pustaka.

Tarikh: 8hb Julai 2006 (12 Jamadilakhir 1427 H)
Hari: Sabtu
Masa: 8.00 pagi – 5.00 petang
Tempat: Balai Budaya Tun Syed Nasir, Dewan Bahasa & Pustaka, Kuala Lumpur

Pembentang kertas kerja:
1. Terbelakah Wanita di Malaysia Hanya dengan Undang-Undang?
Dr. Harlina Haliza Hj. Siraj (Jamaah Islah Malaysia)

2. Wanita Islam dan Bidang Perundangan di Malaysia: Satu Manifestasi Aparteid
Puan Kamar Ainiah Kamruzzaman (Peguam Syarie)

3. Reformasi Wanita Islam berkaitan dengan Wanita di Malaysia.
Prof. Madya Dr. Raihanah Abdullah (Jabatan Syariah dan Undang-undang
Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya)

4. Analisis Semula terhadap Pemakaian Undang-undang Berkaitan Wanita Islam.
Prof Madya Dr. Najibah Md Zain (Jabatan Undang-undang Islam, Kulliyah Undang-undang Ahmad Ibrahim, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia)

Forum: Wanita Islam di Malaysia: Peranan, Prospek, Cabaran, dan Penyelesaian.
Panel: Dr. Harlina Haliza Hj. Siraj, Puan Kamar Ainiah Kamaruzzaman, Prof Madya Dr. Raihanah Abdullah, Prof Madya Dr. Najibah Md Zain & Dr. Asri Bin Zainul Abidin (Bahagian Pengajian Islam, Universiti Sains Malaysia)

Pengerusi Forum: Ustaz Maszlee Malik (UIAM)

Sunday, June 18, 2006

GULA TAK ADA?
PAYOH...! Gula tak ada di kedai. Kami dah dua hari minum teh o kosong saja. Kalau nak manis kena tambah susu saja. Begitulah kata kawan pejabat, orang Kelantan. Saya sengih saja. Telefon mak dan mak pun bagi jawapan yang serupa. Kasihan pulak, saya tak sampai hati nak berahsia. Jadi saya kata saya boleh bagi pinjam sekilo dua. Hah? Mereka terkejut.

Awal-awal lagi saya sudah ambil langkah berjaga-jaga. Di rumah sekarang adalah lebih kurang 10 kilo untuk kegunaan semasa. Bila nampak dah susut saya cepat-cepat beli untuk tambah semula. Sekarang ini saya pantang jumpa kedai runcit, mesti beli sekilo gula. Jadi dalam sehari bolehlah kumpul 3 kilo gula. Hahaha.... Memang ini kes sorok gula.

Memang pun kita kena kurangkan penggunaan gula sekarang ini. Betullah, kita dah terlebih ambil makanan manis dalam keperluan sehari-hari. Tak percaya? (Klik Sini) Jadi kurangkan gula, maniskan senyuman.

Wednesday, June 7, 2006

BUAT SEMENTARA, SIMPANLAH DULU DUIT


TINGGAL lagi beberapa hari sahaja saya di sini dan akan segera pulang ke Kuala Lumpur. (Dah rindu rumah, suami dan anak-anak!). Tempoh hampir dua minggu di sini amat bermakna bagi saya. Banyak perkara yang dapat dilakukan dan ada banyak perkara juga yang tak sempat nak dihabiskan. Setiap hari padat dengan pelbagai misi, terutama apabila rombongan dari KL tiba pada Ahad dan Isnin. Pelbagai modus operandi dirancang. Plan A, B dan C saling didebatkan. Malamnya pula, berangkat ke Tok Bali, belok ke kiri selepas `ghetok' besar dan singgah di chelet kepunyaan bos. (BBQ ikan, sotong, ketam segar meningkatkan lagi tahap kolesterol!)

Dalam akhir Jun hingga pertengahan Julai mungkin akan ke sini lagi dengan misi sebenar terhadap SINAR HARIAN. Waktu ini ramai dari KL akan ke sini untuk membantu mempromosi akhbar `sinar banar' ini. Kami yakin. Kami optimis, semuanya akan menjadi hype di Kelantan Darul Naim, negeri Serambi Mekah ini.

Shopping di KB? Uhhh... meletihkan. Lemas dalam kesibukan. Maklum cuti sekolah. Jangan haraplah dapat masuk dengan selesa ke Wakaf Che Yeh. Khabarnya di Pengkalan Kubor dan Rantau Panjang juga serupa. Kami cubalah nak membeli belah di Bangunan MPKB, di Pasar Siti Khatijah atau di Bazar Buluh Kubu... mak datuk mengalahkan Jalan Masjid India menjelang Ramadan & Syawal. Orang luar berpusu datang, plet kereta luar berderet atas jalan. Adik saya yang duduk di Kedai Mulong angkat tangan bila saya ajak shopping. Datang waktu lainlah, katanya.

Ya, cuti sekolah semakin membuatkan bandar KB lebih sesak berbanding Kuala Lumpur.

Thursday, June 1, 2006

PASAR CABANG TIGA

SAYA seronok benar memasak pelbagai jenis masakan di sini. Di banglo Sinar Inn (nama sementara) kepunyaan syarikat, kami tinggal tiga keluarga. Kediaman ini empat bilik, furnished. Paling saya suka ialah bahagian dapurnya. Lengkap dengan kabinet dapur. Lokasi set dapur dengan sinkinya pun bagus, tidak memenatkan untuk mencuci tangan sambil menumis. Ada tiga tingkap yang open air dan satu pintu besar. Sungguh selesa.

Ini membuatkan saya dan rakan-rakan rajin memasak. Kami iaitu Sharifah Abu Salem, yang juga seorang novelis dan Sarimah Mokhtar, rakan bahagian grafik akan memasak apa sahaja yang teringin. Hari pertama kami memasak kari kepala ikan nyoknyok dengan bendi. Hari kedua masak lemak cili padi udang dan nanas. Hari ketiga istimewanya ialah serawa durian yang dicicah dengan roti kosong.

Apa penyebabnya? Sebabnya ialah setiap hari selepas balik kerja kami akan singgah di Pasar Cabang Tiga, Pengkalan Chepa. Di situ semuanya murah-murah belaka. Harganya jauh tiga kali ganda lebih murah berbanding di Kuala Lumpur. Contohnya udang besar(RM7.00 sekilo), kepala nyoknyok yang besar dengan sejengkal isi (RM5.00 sekilo), ikan kembung besar (RM5.00) sekilo), sebiji nenas besar lebih kurang 2 kilo (RM1.00). Yang bestnya apabila beli sayur kubis, saya dapat free lima biji cili merah. Terkejut jugak sebab saya tak beli cili tu... "tak po deh... saja buwie percumo ko mek...). Kemudian bila beli rambutan sekilo (RM2.00), dapat free lagi lebih kurang sepuluh biji.

Sarapan kami ialah nasi dagang (ikan aya - tongkol/ayam bakar). Tak pun nasi `tumpang' - beli nasi satu bekas (macam bekas kertas kacang putih), ada lauk udang dengan kari ayam dan serunding daging sama-sama menumpang dalam punjut tu. Alamak nampak gayanya badan naiklah lepas ni.

Sekian dulu, salam dari Pengkalan Chepa.

p/s - Halela, hari ni cerita makan saja ya, lain kali cerita hal kerja pula.

Saturday, May 27, 2006

BORAK SORANG SORANG

kudaka2001 appears to be offline and will receive your messages after signing in.
sare nande: Assalamualaikum Halela; hari ini Sabtu 27hb, saya ke pejabat. ADA! Baru sampai pagi tadi. Thanks. Yes surprise utk Esok Yg Teristimewa. Thanks so much dear!
sare nande: Pudak Pejabat: Akak, morning! Eh hari ni kan cuti, rajinnya akak datang opis.
sare nande: Budak Pejabat
sare nande: Saya jawab, iyalah terpaksa. Mlm ni dah nak ke kelantan, banyak kerja yang belum beres. (Kemudian dia bagi barang tu)
sare nande: Eh apa ni? Daripada siapa? Oh daripada Halela Okinawa. Alamak... baiknya hati dia... tak ada angin tak ada ribut, dia kirim ole-oleh. Eh apa ya? Lembut, ringan... (dan saya pun bukak) Wow! inikah tikar tatami? Tapi kenapa kecik, boleh lipat2 kot? (Puas cari punca/tempat nak bukak untuk bagi besar. Habis riben kiri kanan tu saya leraikan... masa tu belum tengok dlm envelope, rupanya ada surat) Dah habis baca surat tu... saya tergelak besar. Hahaha... bodohnya aku ni. Bantal dikata tikar tatami.
sare nande: Saya letak bantal jerami tu atas meja dan letakkan kepala di atasnya... salah ni, mesti berbaring agaknya... so saya pun berbaring dalam bilik saya tu dan letak bantal jerami tu bawah tengkuk... wow best, betullah terasa ada sesuatu mengalir perlahan-lahan, menyerap ke tengkuk... terasa nyaman seketika. Saya bawa balik, anak-anak berebut nak menggunakannya. Rasanya sehari dua ni, mesti bantal jerami tu penyek. Sebabnya anak2 saya bertengkuk besar... kata si abang, yalah sebab nak bawa kepala yang hebat, banyak perkara nak difikir, banyak ingatan nak dibawa ke mana-mana... eh teori apa ni?
sare nande: Anyway thanks Halela, utk esok my wedding anniversary yang ke 17 tahun. Semoga dipanjangkan jodoh, kekal bahagia hingga akhir hayat. InsyaAllah.

Friday, May 26, 2006

KE KOTA BHARU LAGI

DEMI rasa tanggungjawab dan ditambah atas arahan bos saya akan ke Kota Bharu lagi. Kali ini lama sedikit, lebih kurang dua minggu. Jadi saya akan bekerja online antara Shah Alam - Kota Bharu. Dalam hal ini perisiian Atex & Prestige yang company baru beli akan memudahkan segala urusan pengendalian. Harap-harap server okey dan semua akan berjalan seperti dirancang.

Nampak gayanya saya akan mengunjungi lagi White House, Ayam Percik Yati, Sham Tomyam, Wakaf Che Yeh, KB Mall dan mana-mana saja tempat yang best di Kelantan. Saya nak makan lagi nasi paku, nasi kerabu, nasi dagang, nasi tumpang, kuih ulat bulu dan macam-macam lagilah yang best. Sorry ya Mr. Diet! Ada sesiapa nak joint the club?

Tuesday, May 16, 2006

SALAM DARI KOTA BHARU


Papan tanda di hadapan pejabat.


Sekumpulan wartawan sedang menjalankan tugas.


Petugas di Jabatan Sekretariat.

Sunday, May 14, 2006

MEI YANG MERIAH
SALAM
awal minggu untuk semua. Iya, masih terbawa-bawa dengan mood kesibukan sepanjang Mei yang penuh dengan pelbagai hari yang bertema. Kata anak-anak, double/triple theme - Hari Isnin - Jumaat, Hari Periksa Pertengahan Tahun, Hari Pekerja, Hari Belia, Hari Jururawat, Hari Wesak, Hari Ibu, Hari Bomba, Hari Guru dan jangan lupa hari istimewa abah dengan mama pada 28hb Mei nanti.

Oh ya, saya akan ke Pengkalan Chepa malam ini hingga Khamis. Banyak urusan penting yang mesti dibereskan di sana. Ini seiring dengan hasrat syarikat untuk merealisasikan penerbitan akhbar SINAR HARIAN (sinar banar - harga promosi samah!) yang berpejabat di Kota Bharu. Ada sesiapa di Kelantan yang ingin berjumpa, silalah ke Pejabat Karangkraf Timur di Pengkalan Chepa.

PT 1310, Jalan 6/44
Kawasan Perindustrian Pengkalan Chepa 2
16100 Kota Bharu, Kelantan.
Tel: 09-7749888.

Wednesday, May 3, 2006

01-02-03-04-05-06
MENGHITUNG HARI...Seperti yang diterima menerusi emel, detik bersejarah ini tak akan berulang lagi. Ia muncul hari ini apabila waktu menunjukkan detik itu. Dan Ya Allah... Syukur Alhamdulillah! kerana kami masih diberi peluang untuk meneruskan saki baki hidup ini.

Tuesday, April 25, 2006

Seharian di Sek. Menengah Padang Temu, Melaka.
Program Majalah Dalam Darjah & Majalah Dalam Kelas.
Hampir 400 Pengetua & Guru Besar turut serta.

Panas membahang di Pekan Alai
Hujan renyai di Kampung Tengkera
Pengorbanan pendidik tidak ternilai
Budi jasamu harta berharga

Sunday, April 23, 2006

Saturday, April 22, 2006

Sukan 4 Penjuru - Dewan Bahasa dan Pustaka, Kumpulan Karangkraf Sdn. Bhd, Dawama dan Arkib Negara. Diikuti dengan dinner di Dewan Bankuet DBP.

Thursday, April 20, 2006

Seharian di Kuala Kubu Bharu - Program Kemiskinan Bandar, Setinggan & Ibu Tunggal bersama YB Timbalan Menteri Perumahan & Kerajaan Tempatan, YB Dato' Hajah Azizah binti Datuk Seri Panglima Hj. Mohd Dun.

Tuesday, April 18, 2006

JENG JENG JENG...!
JUST want to share our offline message;
sare nande: a'kum... saya sudah terima enovel tu dan sedang menambah lagi
sare nande: tak kisah ya apa ending yg saya buat... atau you ada idea?
sare nande: saya melihat konsep novel ini lain daripada yang lain yang seumpamanya di pasaran... best pulak rasanya...
sare nande: amat teruja nak menghabiskannya
sare nande: makin lama makin interesting ha ha ha...
sare nande: try to add another teks :-)

Wednesday, April 12, 2006

PEMBAKAR SEMANGAT
TERIMA kasih kepada Nina Suria yang rajin mengirim emel bertanya khabar. Januari lalu Nina ada menulis resensi tentang Janji Kasih di blognya. Resensi Janji Kasih daripada Nina telah sedikit sebanyak memberi idea dan perangsang apabila kini saya berhadapan dengan situasi `writers block' untuk meneruskan projek novel seterusnya selepas Janji Kasih. InsyaAllah, semoga ada sedikit masa dalam kesibukan harian untuk terus berkarya.

Oh ya, editing untuk Jangan Ada Dendam sudah ada dalam tangan Encik MBA. Kepada beliau saya susuli dengan ucapan penaja, "cepat-cepatlah edit dan pulangkan semula pada saya... penerbit dah bertanya..."

Tuesday, April 4, 2006

NO KOMEN
ADALAH
Isteri Orang tu yang kini di Kuantan, menulis tentang saya. Best saja saya membaca, apabila cerita tentang kita ditulis baik-baik belaka. (Oh ya no komen)

Ada juga yang menulis bukan-bukan tentang kita (no komen)
Ada juga yang menulis iya-iya tentang kita (no komen)
Ada juga yang menulis keburukan tetapi sebenarnya kebaikan (no komen)
Ada juga yang menulis kebaikan tetapi sebenarnya keburukan (no komen)
Ada juga yang sengaja memuji sebenarnya mengeji (no komen)
Ada juga yang sengaja mengeji sebenarnya memuji (no komen)
... yang sebenarnya siapa yang pernah kenal tahulah (no komen)

p/s esok kena bertolak awal pagi pergi Ipoh, balik lewat petang (no komen)

Monday, April 3, 2006

AKHIRNYA RANDALL TERPILIH


Randall duduk kiri sekali dan Rebecca duduk tiga dari kiri.

MALAM tadi dengan ditemani Anas, saya penuh khusyuk menonton siri akhir The Apprentice. Apabila Mr. Donald Trump mengatakan, "Rebecca, Awak Bagus. Setia, Cantik, Berkaliber, Bertanggungjawab, Cerdik, Hebat dan berkuasa memimpin..." Saya dah senyum. Kemudian apabila Mr, Donald Trump terdiam, seperti tiada kata-kata hendak dilafazkan tatkala memandang wajah Randall, saya kata dalam hati - Randall, youre fired..!

Tetapi berlaku sebaliknya.... "Randall, awak terpilih!"

Maka tamatlah sudah musim ini. Banyak yang dipelajari daripada siri ini berdasarkan job yang diagihkan setiap minggu. Memang memimpin memerlukan bukan sahaja kelayakan akademik, skil dan pengalaman. Malah ilmu menguasai dan mengelak daripada dikuasai perlu diteliti. Itu yang membuatkan Randall berjaya. Thank you untuk Mr. Trump, atas segala ilmu yang diberi.

Friday, March 31, 2006

ALAHAI...!
SUDAH tengok atau belum, pamplet Alaf 21 yang terkini? Hahaha... akak gelak panjang bila tengok gambar yang menghiasi cover pamplet itu. Sekarang di PWTC tengah diedar-edar di booth KKSB terutama di bahagian ALAF 21. Waduh, siapakah yang comel lote itu? Tak kenal! Eh akak XX ke? Dah buat suntikan botox? Di mana, Dr. XX di Hartamas atau Doktor YY di Bukit Bintang? Siapa yang mekap? Siapa yang jadi koordinator? Camera trick kot...!

Hari ini seawal 10 pagi saya sudah menerjah Kuala Lumpur. Ada beberapa urusan syarikat, hinggalah ke PWTC dan kemudian berakhir di Pan Pacific Hotel, di majlis memperkenalkan NONA dengan saiz dan konsep baru.

Akhir sekali sebelum balik ke Shah Alam, singgah di Puduraya, ambil Kak Long yang balik bercuti dari Kota Tinggi. Sejak Rabu sudah dapat pesanan, nak suruh mama masak itu, masak ini... nak makan di XXX dan nak go kart di Stadium Shah Alam dan macam-macam lagi. Oh ya, untuk anda semua, selamat hujung minggu semoga dua hari yang singkat ini dapat diperguna sepenuhnya...

Thursday, March 30, 2006

PROMOSI UNTUK GENG KITA
PADA
Sabtu 1 April 2006 akan diadakan pelancaran tiga buah buku di Laman Seni, Balai Senilukis Negara mulai jam 9 pagi hingga 5 petang.

AYAH KITA BOS oleh SiNagaNaga dan Tok Rimau

JONGKANG JONGKET oleh Mat Jan

ZINE SABOTAJ
oleh Op, Jigo dan Amir Mukhriz

Confirm TR! Ini bukan news untuk April Fool... Oleh itu marilah beramai-ramai pada hari Sabtu nanti, kita sokong majlis kekawan kita ini dan Ahad kita berkampung di PWTC untuk hari penutup Pesta Buku 2006.

Wednesday, March 29, 2006

GILA GILA GILA
PAGI ini ada sedikit kesempatan untuk menghantar entri. Banyak yang ingin ditulis, tetapi yang mana satu hendak didahulukan?

Bahang pesta buku dah betul-betul hangit dibuatnya. Proses akhbar di Pantai Timur juga sudah hampir ke titik mula. Perubahan saiz Majalah NONA juga sudah dilihat orang. Begitu juga dengan penghasilan 8 buku projek khas majalah pun sudah membanjiri pasaran. Paling terkini Bacaria konsep baru juga sudah diketahui semua. Paling terkini yang terkini, satu lagi mockup utk akhbar.

Banyak lagi yang ada dalam perancangan. Semuanya dalam masa singkat. Yang ini kena buat dalam masa seminggu, yang itu kena buat dalam masa 3 hari, yang satu lagi kena dihabiskan dalam masa dua minggu... yang lain-lain? Pusing balik, pusing balik, kesudahnya semuanya kena buat serentak dalam masa dua bulan!

Betullah! Dalam masa 30 hari sebulan, sebenarnya setiap hari kami print satu majalah. Itu berlebih lagi 4 majalah. Tak masuk yang seminggu sekali, yang seminggu dua kali. Memanglah... lelaki berambut beruban di pejabat ini gila! Kami staf pun sama-sama ikut gila...!

Memang hari-hari menyimpan hasrat mengupdated tetapi kesudahnya tak menjadi, tinggallah blog ini sepi. Tapi hari ini semoga yang bertandang ke sini akan happy membaca entri kali ini. Betulkah?

Thursday, March 23, 2006

2 KALI ALHAMDULILLAH
HARI
ini saya tidak ke pejabat kerana memenuhi jemputan Fakulti Sastera dan Sains Sosial, Universiti Malaya. Ceramah diadakan untuk bakal Sarjana Kajian Penerbitan Universiti Malaya. Ish memang bidang saya, so tak ada banyak masalah dan alhamdulillah selesai dengan jayanya.

Ish, tentu banyak kerja yang mesti dibereskan esok. Apatah lagi pesta buku akan bermula dengan rasminya esok. Dan alhamdulillah 8 judul buku khas untuk pesta buku sudah siap untuk dilancarkan pada Sabtu nanti. So jemputlah datang beramai-ramai ke PWTC bermula 24 Mac hingga 2 April... Beli Buku, Baca Buku, Tidur Buku, Makan Buku... teringat omelan mak masa saya kecil dulu - "bacalah buku tu tak habis-habis, tak berhenti-henti! Nanti aku rebus buku tu buat sup...!"

Wednesday, March 22, 2006

INFO TERTANGGUH
ENTRI pada 18 Mac ada bersangkutan. Saya perturunkan di sini (bulat-bulat/segi-segi) e-mel yang semua staf terima daripada tauke. Niat saya tidak lain, cuma ingin berkongsi isu ini dengan semua pembaca semoga ada manfaat untuk kita bersama:

TAHNIAH DAN SYABAS KEPADA SEMUA YANG TERLIBAT. KEJAYAAN INI MEMBUKTIKAN BAHAWA SEKIRANYA KITA BERANI MEMBUAT SESUATU YANG BERLAINAN DRP PEMIKIRAN BIASA IAITU KITA BOLEH BERFIKIR DI LUAR KOTAK (THINKING OUT OF THE BOX) KITA PASTI MEMPEROLEHI KEJAYAAN DAN KEMENANGAN.

SAYA TAHU SAYA TELAH MEMBUAT SESUATU KEPUTUSAN YANG PADA AWALNYA TIDAK POPULAR APABILA MEMINTA SDR HASHIM ANANG MENUKARKAN KUMPULAN YG AKAN MEWAKILI KARANGKRAF APABILA DI BERITAHU BENTUK PERSEMBAHAN YANG SEDANG DIPERSIAPKAN. WALAUPUN KITA TELAH BERLATIH AGAK LAMA TAPI BENTUK DAN IDE PERSEMBAHAN PADA HEMAT SAYA MASIH STYREOTYPE. UNTUK MENANG KITA PERLU KELAINAN. KERANA SAYA YAKIN PERSEMBAHAN SEBEGINI JUGA AKAN DIPERSEMBAHKAN OLEH KUMPULAN LAIN.

DAN SEPERTI YG DIJANGKANKAN 6 DRP 8 PERSEMBAHAN PADA MALAM ITU BERBENTUK BEGITU. HANYA UTUSAN (Utusan Melayu) DAN KARANGKRAF SAHAJA YG LAIN. ITU SEBAB KARANGKRAF DAN UTUSAN MENANG. KITA SAMA2 LAIN DRP YANG LAIN. SEBELUM KEPUTUSAN RASMI DIUMUMKAN HAMPIR SEMUA ORANG YG SAYA TEMUI MENYATAKAN KARANGKRAF MESTI MENANG KERANA PERSEMBAHAN KITA LAIN DRP YANG LAIN. WE REALLY STAND OUT.

ITU ADALAH HASIL DARIPADA BERFIKIRAN LAIN DRP YANG LAIN. KITA MESTI BERANI MENCUBA SESUATU YANG BARU BARU KITA BOLEH BERJAYA. SAYA MENGAMBIL RISIKO YANG TINGGI APABILA MENGARAHKAN TEAM ROY UNTUK MEMBUAT PERSEMBAHAN PADA MALAM TERSEBUT KERANA MASA YANG DIBERIKAN HANYALAH KURANG DRP 5 HARI. MEREKA TIDAK BERSEDIA. ARAHAN SAYA ADALAH JUST PRODUCE SOMETHING DIFFERENT, THAT'S ALL. KALAU TAK MENANG PUN TAK APA.

AT LEAST KARANGKRAF AKAN BUAT KEJUTAN DAN TINGGALKAN SATUK IMPAK. SAYA PERLUKAN SESUATU YANG MEMBERI IMPAK KPD PENONTON. ALHAMDULLILLAH WALAUPUN MASA AMAT SINGKAT SAYA BERSYUKUR KERANA TEAM TERSEBUT BUKAN SAHAJA BERJAYA MEMBUAT SATU PERSEMBAHAN YG MANTAP YANG MENGEJUTKAN DAN YANG BERJAYA MEMBERI IMPAK YANG DIHARAPKAN SERTA MEMENANGI PERTANDINGAN TERSEBUT. DAN SEKALIGUS TELAH MENAIKKAN NAMA KARANGKRAF.

KITA SEMUA HARUS BERTERIMA KASIH KEPADA MEREKA DAN JUGA BERBANGGA DENGAN PENCAPAIAN MEREKA. YANG PENTINGNYA MEREKA LAKUKAN SEMUANYA UNTUK KARANGKRAF. KARANGKRAF BOLEH!!!!!!

Moral of the story. Be different , be better and be the best.
Salam, Hussamuddin.

Persembahan: Malam Media Selangor
Tema Show: Light & Sounds
Hadiah Pertama: RM10,000

Monday, March 20, 2006

JANGAN MAKAN NASI... BAHAYA!
AMATLAH sukar mengatakan TIDAK/JANGAN pada beberapa perkara yang sepatutnya kita katakan IYA. Contohnya:

- Saya TIDAK benarkan awak outstations, banyak perkara di pejabat belum beres (IYA/PERGILAH).
- Saya TIDAK suka awak buat perkara-perkara slapstik macam ini lagi (BUATLAH).
- JANGAN sentuh topik ini. Bahaya. (NO. PROBLEM)
- Saya TIDAK sokong idea revamp/rejuvenate magazine ini. (BAGUS JUGA IDEA ITU)
- ... dan banyak lagi.

Apa yang pasti cadangan adalah subjektif tetapi keputusan saya mutlak. Mutlak itu pun sebenarnya boleh diskaun lagi kalau si polan boleh berhujah lebih sedikit untuk lebih menyakinkan saya. Mudah saja... Sesi sebegini kita tidak dapat melalui pembelajaran formal. Dalam hal ini rasanya memang eloklah dikurangkan exam ketika di sekolah. Lebihkan subjek permikiran kritis dan lontaran pendapat. Itu lebih berguna.

Saturday, March 18, 2006

KACANG... INGAT KULIT KAMU?
SAYA balik agak lewat (sikit) malam tadi setelah menghadiri majlis makan malam yang diadakan oleh Kerajaan Negeri Selangor kepada semua pengamal media. Lewat (sikit) saja, tapi mencecahlah pukul 1.30 pagi... mujur diadakan di Dewan MBSA Shah Alam, taklah takut balik sendirian. Ucapan di majlis berkenaan pun boleh anda baca dalam suratkhabar hari ini.

Apa bestnya majlis itu? Best sebab berjumpa dengan semua rakan media. Berjumpa juga dengan ramai anak-anak buah yang dulu di KKSB tapi kini dah berhijrah ke penerbitan lain. Alhamdulillah semuanya menegur. Memang dari dulu sampai sekarang KKSB tak ubah seperti pusat latihan - singgah di KKSB (masa tu fresh graduate la), mendalami ilmu, mencari tapak dan kemudian kalau dapat peluang, mereka berhijrah ke penerbitan lain yang lebih hebat.

Kami bukan kecewa. Terselit juga rasa bangga. Sekurangnya KKSB telah menyediakan tapak untuk mereka melangkah lebih jauh. Dan hari demi hari kami terus melatih dan melatih ramai lagi wartawan baru...

Sunday, March 12, 2006

SALAM INGATAN 2
Asslamualaikum wbt,
i. Disember berlalu... kini di pertengahan Mac.
ii. Rumah sudah siap dibasuh - sudahpun berpindah.
iii. Anak-anak juga telah ke sekolah baru. Anas berjalan kaki sahaja. Amie pula mengambil masa lima minit ke sekolah. Kak Long pula di Sekolah Menengah Teknik Kota Tinggi.
v. Saya kini enjoy pergi dan balik pejabat- tidak sampai 10 minit.

Alhamdulillah segalanya berjalan lancar. Cumanya saya rasa ralat teramat kerana membuatkan pengunjung blog ini kecewa hampa tiap kali ke mari. Dengan itu dari hati yang luhur dan tanpa sebarang alasan, maafkan saya. Terima kasihlah kepada yang mengirim pesan, menelefon, datang ke pejabat, mengirim e-mel, menghantar faks dan menghantar sms untuk bertanya khabar. Budi baik semua tetap ranum di sudut hati. Dengan kehadiran kalian dalam hidup saya, hidup yang `poyo' tetap terasa nikmatnya!