Sunday, June 18, 2006

GULA TAK ADA?
PAYOH...! Gula tak ada di kedai. Kami dah dua hari minum teh o kosong saja. Kalau nak manis kena tambah susu saja. Begitulah kata kawan pejabat, orang Kelantan. Saya sengih saja. Telefon mak dan mak pun bagi jawapan yang serupa. Kasihan pulak, saya tak sampai hati nak berahsia. Jadi saya kata saya boleh bagi pinjam sekilo dua. Hah? Mereka terkejut.

Awal-awal lagi saya sudah ambil langkah berjaga-jaga. Di rumah sekarang adalah lebih kurang 10 kilo untuk kegunaan semasa. Bila nampak dah susut saya cepat-cepat beli untuk tambah semula. Sekarang ini saya pantang jumpa kedai runcit, mesti beli sekilo gula. Jadi dalam sehari bolehlah kumpul 3 kilo gula. Hahaha.... Memang ini kes sorok gula.

Memang pun kita kena kurangkan penggunaan gula sekarang ini. Betullah, kita dah terlebih ambil makanan manis dalam keperluan sehari-hari. Tak percaya? (Klik Sini) Jadi kurangkan gula, maniskan senyuman.

No comments: