Tuesday, August 3, 2004

Mengenai Cikgu XXX

HAMPIR dua bulan saya simpan cerita ini iaitu sejak kami pulang daripada bercuti di Langkawi, Mei lalu. Di Langkawi anak bongsu meminta saya membelikan key-chain untuk diberikan pada cikgu-cikgunya.

Saya beli 10 untuk dia agih-agihkan - sama bentuk semuanya. Dia minta satu yang special - saya belikan pelekat di peti sejuk bentuk burung helang. Dia happy. Isnin masuk sekolah, dia berikan yang special itu untuk guru BM. Cikgu XXX - lelaki berusia, digelar guru panggilan (guru yang dah pencen tapi dipanggil bertugas kontrak). Saya kenal cikgu tu.

Hari Selasa dia mengadu dia dah tak suka pada cikgu itu. Benci sangat-sangat. Dia dah tak sayang pada cikgu itu. Kenapa?

"Sebab cikgu tu cubit perut Amie."

Kenapa? "Sebab Amie borak dengan Jojo pasal Langkawi."

"Masa tu cikgu tengah mengajar?"

 "Haah..." Ok, saya dah dapat jawapan kenapa perut Amie kena cubit.

Saya terperanjat bila Amie kata, "menyesal Amie bagi hadiah mahal tu kat Cikgu XXX. Dia tak ingat ke semalam Amie bagi dia hadiah tu!"

Jika diselami lebih jauh lagi jelas; Amie mahu cikgunya menghargai pemberiannya. Dia nak cikgu itu sayangkan dia sebab pemberian istimewa itu. Dia berikan yang paling mahal, yang special hanya untuk cikgu itu dan tak sangka dia kena cubit oleh cikgu itu!

Ada yang tak betul di sini. Puaslah kami suami isteri terangkan tujuan beri hadiah bukan untuk diri kita disayangi, dilindungi. Salah tetap salah.

No comments: