Monday, August 2, 2004

HATI KERING
RAKAN
sepejabat tiba-tiba mengambil cuti kecemasan sehari minggu lalu. Dia bergegas ke sebuah sekolah berasrama penuh di negeri Pahang kerana ingin menguruskan hal anak perempuannya berumur 16 tahun. Ceritanya begini; pada pukul 10 malam sebelumnya anak gadisnya itu mengadu sesak nafas (dia menghidap athma) di asrama. Kawan-kawan sebilik memanggil warden. Warden sampai agak lewat dan berkata tidak serius, sekejap lagi oklah.

Tetapi si empunya badan tahu tahap kesihatannya. Dia meminta dibawa ke hospital. Biasanya setelah bantuan pernafasan diberi, dia akan okey dan bolehlah balik ke asrama semula.

Setelah didesak berkali-kali oleh rakan-rakan pelajar warden dengan muka masam bersetuju membawa mangsa ke hospital berdekatan. Mereka pergi berdua menaiki kereta warden berkenaan. Proses di hospital agak lembab, jam menunjuk ke pukul 12 tengah malam. Warden ambil keputusan balik ke asrama.

Sepanjang malam si pelajar menanti warden datang mengambilnya semula. Sampailah ke pagi. Warden tak datang! Pukul lapan pagi dengan meminjam duit nurse si pelajar menelefon ibunya. Dia nak ke sekolah, tapi macamana? Hati ibu mana yang tak risau, lebih sedih lagi kawan saya itu ibu tunggal. Rasionalnya: Mengapa warden ambil mudah hal penyakit pelajar jagaannya? Bukankah itu amanah yang diletak di bahunya?

Hasil siasatan kawan saya mendapati:
- itu bukan kejadian pertama.
- warden diakui garang oleh pelajar lain
- guru besar tidak diberitahu hal ini kerana pelajar diugut
- warden tidak mempunyai perasaan kasih pada pelajar (mungkin kerana warden belum berkahwin walaupun usia sudah lanjut).

Apa tindakan yang wajar diambil terhadap warden?

No comments: