Saturday, August 7, 2004

NEGARA KITA JIWA KITA
MENURUT
cerita orang lama, semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu rakyat menderita bagaikan tiada hari esok. Makan ubi kayu dah jadi ruji. Hari-hari kena tunduk pada bendera Jepun. Wanita dirogol. Kena tampar dan terajang jadi perkara biasa. Penderaan pula bukan calang-calang - minum buih sabun, lelaki perempuan disula, diheret sepanjang jalan dan sebagainya.

Itu dulu. Kini kita saling sedar dan memaafkan. Kita bina negara dengan jati diri yang teguh. Malaysia bangkit dengan semangat Merdeka. Jepun bangkit dengan kemodenan, melupakan semua kisah pahit. Hari ini kita nikmati segala yang telah ditinggalkan oleh pejuang. Ditangan kita telah diwariskan satu amanah. Tanggungjawab ini demi masa depan anak-anak, cucu cicit kita pula.

Kita tak boleh kompromi dengan semangat cintakan negara. Hati kita sakit bila membaca kenyataan rakyat Malaysia yang memburukkan negara sendiri di luar negara. Mereka buat perbandingan negara luar bagus, negara sendiri tak bagus. Mengapa? Bukankah lebih elok dia perbaiki apa yang tak bagus itu? Bayangkan, di luar negara dia boleh tidur lena dengan perut kenyang setelah kita suap dia dengan hasil bumi Malaysia. Kemudian esok dia bangun pagi dan terus mengutuk negaranya lagi...

Maaflah, emosi sikit hari ni.

No comments: