Monday, September 14, 2009

MAKNA LEBARAN INI...
SUDAH
tiga tahun berhari raya saya tidak balik ke kampung suami di sebuah kampung yang dikelilingi sawah padi berhampiran pekan Alor Setar, Kedah. Apabila suami tidak beriya-iya hendak balik berhari raya di kampung, saya pun diamkan sahaja dan kami berhari raya di Kuala Lumpur sahaja.

Tahun ini saya sendiri meminta untuk balik ke kampung suami berhari raya. Setelah emak saya meninggal dunia awal Januari lalu, detik berhari raya tahun ini terasa tidak meriah langsung dan saya tidak mahu tenggelam dalam nostalgia. Terutama apabila mengingati nasi himpit dan sambal kuah kacang yang emak buat...

Adik beradik lain, mereka akan pulang ke `kampung' mereka di Kuala Lumpur ini. Saya biarlah membawa hati ke kampung suami, nun jauh di utara. Abah pula, dia cukup kuat. Tiada seorang anak ini... dia masih ada enam anak yang lain yang pasti akan menggembirakan dia.

Anak-anak saya tidak kisah, mereka setuju balik kampung abah mereka tapi dengan syarat tidak lama. Saya tahu mereka tentu seronok sakan naik basikal/naik motor keliling kampung, main sawah bendang, cari belalang, mengail dan menjala sepat di tali air, dapat main layang-layang atas batas padi dan macam-macam lagi permainan kampung.

Kepada semua, saya ucapkan Selamat Menyambut Aidilfitri semoga kita semua sentiasa dilindungi Allah walau di mana sahaja kita berada. Ampun maaf saya pinta jika ada salah dan silap.

Saturday, August 29, 2009

TERINGAT... & SARUNG BAJU ARWAH MAK
HARI pertama berbuka puasa memang di rumah mak dan abah, itu kebiasaan sejak dahulu lagi. Tahun ini pun sama.

Bezanya tahun ini emak (nenek anak-anak yang dipanggil Nek Jah olehcucu-cucunya) telah tiada. Semua hidangan lengkap atas meja. Semuanya makanan kegemaran anak-anak kami.

Namun menu arwah mak tiada... ya tiada tauhu sumbat kegemaran kami. Kami pun langsung tidak terfikir untuk menyediakannya kerana saban tahun sudah tahu, pasti mak akan buat hidangan tu...
Esoknya apabila mahu ke pejabat, tiba-tiba teringat arwah. Blaus dan slack yang dipakai segera disalin.

Baju arwah mak yang saya sarung untuk ke pejabat... Semoga roh arwah mak ditempatkan dalam kalangan mereka yang beriman dan abadi bersemadi di Jannah... Amin.

Friday, August 28, 2009

JADI BALIK KAMPUNG?
DIAM
tak diam sudah masuk 7 hari kita berpuasa. Alhamdulillah. Anak-anak yang sudah besar pun tidak mendatangkan karenah, mereka sudah pandai bawa diri dan memelihara puasa masing-masing.

Nampaknya sampai hari ini belum ada sahur yang tertinggal. Waktu berbuka juga tidak mendatangkan masalah, masih sempat balik ke rumah untuk memasak, tahun ini memang tiada rekod `wajib' ke Bazar Ramadan.

Kalau hari saya bekerja, selepas solat Maghrib di rumah baru bergegas ke pejabat semula. Sempat solat Isyak dan diteruskan dengan solat Terawih. Kalau tidak, kenalah teruskan duty hingga 11.30 malam.

En Abang dan anak-anak sudah bertanya tentang cuti hari raya dan rancangan balik kampung. Jadi ke tidak? Eh, belum berani bagi jawapan. Wait and see...

Oh Alor Setar... lama sungguh tak jenguk sawah padi, makan sepat benua dan belut goreng garing.

Sebenarnya serba salah juga nak tinggalkan abah yang tahun ini pertama kali berhari raya tanpa mak... tentu dia sedih kalau anak-anak tak ada di rumah tu sambut Aidilfitri bersama dengan dia.

Saturday, August 22, 2009

ANTARA PETIKAN NOVEL INI:
* Aku insan kerdil yang tidak boleh melawan fitrahNya. Iskandar bukan untukku, aku tidak boleh menjadikan dia muhrimku. Antara kami ada syaitan dan iblis yang akan meruntun aku ke lembah dosa. Aku tahu Atib dan Ratib sentiasa ada di kiri dan kananku...

Saturday, August 15, 2009

MERAIKAN DOA BUAT SUAMIKU

TERIMA KASIH
dan rasa penghargaan saya tujukan kepada Salmah, seorang peminat tegar novel-novel saya yang datang jauh dari Singapura demi mendapatkan tandatangan dan berbual mesra dengan saya. Dia datang bersama buah cintanya, Nurain.

Dulu sewaktu Mahligai Cinta terbit, Salmah pun sanggup datang menemui saya sambil kami bertukar fikiran tentang dunia novel. Terima kasih Salmah, budi baikmu akan tetap saya kenang selamanya.

Ahad : 9 Ogos 2009
Waktu : 10 pagi
Lokasi: Uncle K, SACC MAll, Shah Alam.


Dalam pertemuan itu Sdr Roslan (kiri) dan Abang Long (tiada dalam gambar), orang kuat Alaf21 FC turut hadir.

p/s: Nak promosi sikit - Saya pakai tudung yang dibeli online daripada peminat novel-novel saya -
Zu Sazali (Klik Sini)

Friday, August 14, 2009

“Suatu hari nanti, walau di mana Isk berada, kalau terlihat bintang-bintang di langit, ingatlah yang Jun juga sedang melihat keindahan bintang-bintang yang sama,” tuturku perlahan.

Thursday, August 13, 2009


FRAGMEN: DOA BUAT SUAMIKU

Ini adalah ujian Allah dalam keadaan kami senang. Aku tak tahu, bagaimanakah ujian yang Allah akan turunkan pada ketika kami dilanda susah nanti? Mungkin juga aku akan jadi hilang akal agaknya…

Mungkinkah doa aku selama ini tidak diredhai malaikat? Mungkin doa aku berlaku dalam keadaan tubuh aku tidak betul-batul suci. Atau sebab aku jarang bersolat jemaah jadi memang malaikat tidak memberi berkatnya.

Kata Pak Ligisan, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikatNya berselawat ke atas (orang) yang berada pada saf depan." Sebab itulah agaknya… sebab aku jarang berjemaah. Sebab aku selalu payah untuk diajak oleh kawan-kawan untuk bermarhaban, berzanji memuji-muji nama Allah…

Rasulullah s.a.w bersabda lagi: "Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat selalu berselawat kepada orang yang menyambung saf."

MasyaAllah, selalunya aku bersembahyang tanpa saf. Aku mengadapMU bersendirian, bermunajat seorang diri dan langsung tidak dapat merasa pelukan kasih dan rahmat kawan-kawan untuk saling memaafkan.

Tapi aku sakit… aku tidak sihat. Ya Allah, kau ampunkan dosa-dosa aku. Bukan aku sengaja tidak mahu bersolat jemaah. Bukan aku engkar perintahMu, tapi aku tidak berdaya. Jika berjemaah di masjjid, kelak akan menyusahkan orang lain pua, mengusung aku mengambil wuduk.

“Aku baru saja pergi kaunseling.” Aku teringat kata-kata Maimun hari itu. “Aku tak malu, aku buat selamba saja. Di depan ustaz yang dah berumur itu aku lihat Jabar yang menggelabah,” katanya.


P/S: Untuk menghayati isi kandungan novel ini saya akan masuk sedikit demi sedikit catatan yang akan anda temui dalam novel ini.

Wednesday, August 12, 2009


DOA BUAT SUAMIKU KINI SUDAH TERBIT

Alhamdulillah dan Menakjubkan...
DikesibukanNYA yg luar biasa,
IA masih peduli pada keinginan-keinginginan kecil saya. Padahal saya hanyalah satu diantara jutaan makhlukNYA di dalam Bumi kecil diantara ribuan triliun Matahari & Bintang di angkasa... Dialah Allah Al Bashir.

Terimalah novel ini yang dicatat secara ikhlas untuk semua.

Tuesday, June 9, 2009

ENGLISH PASS A MUST IN SPM?
TIMBALAN
Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran berkata sasterawan ulung Inggeris, William Shakespeare pernah berkata: "To be or not to be, that is the questions."

Muhyiddin dalam hal ini masih berkira-kira untuk menetapkan sama ada Bahasa Inggeris sebagai `wajib lulus' untuk mendapat sijil SPM. Katanya kalau ditetapkan, ini bermakna ramai pelajar akan gagal dalam SPM angkara tidak fasih berbahasa Inggeris.

Beliau masih keliru - ada sesiapa boleh bantu bagi idea?

Thursday, June 4, 2009

BERCUTI, HARUSKAH KE MANA-MANA?
DI RUMAH SAJALAH...

SYUKUR Alhamdulillah, saya sudah jenuh menatap manuskrip yang tak langsai-langsai. Dan minggu ini setelah dipaksa-paksa habis sepenuhnya segala proses editing. Memang betullah kata arwah Pak Samad Ismail, orang kretif jika dilantik menjadi orang pentadbiran, memang kreativitinya `mampus'... Batul. saya hampir `mampus' setengah jalan, dan hendak meneruskan semula kerja kreatif amatlah payah setelah lama berhenti.

Saya juga dah ada FB. Alahai bukannya aktif sangat. Sebab orang lain ada FB saya pun nak ada juga. Memang hidup ini peniruan. Tapi tidaklah sampai orang sebelah tukar sofa baru, rumah saya pun kena bersofa baru.

Minggu ini juga minggu pertama cuti sekolah. Anak-anak tidak pula sibuk hendak ke mana-mana. Agaknya mereka lebih selesa di rumah, dengan notebook masing-masing di ruang tamu, di dapur, di bilik mereka dengan wifi yang baru dipasang.

Saya dan suami pula yang sibuk mahu bercuti.
Entahlah mahu ke mana...

Sunday, May 24, 2009



SINAR HARIAN RAIH ANUGERAH KALUNG PERPADUAN 2009
PUCHONG – Akhbar Sinar Harian diiktiraf sebagai media yang memupuk semangat perpaduan di kalangan masyarakat apabila menerima Anugerah Kalung Perpaduan 2009 yang disampaikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam.

Turut menerima anugerah ialah Kelab Sukan SportUnite (kategori sukan), Datuk Thiagarajan K R Arumugam @ David Aru­mugam (seni), Zubedy (M) Sdn Bhd (Korporat) dan Dr Harun Pudin, Mathavan Sangaran serta Toh Eng Leong masing-masing menerima anugerah bagi kategori komuniti. Kesemua penerima anugerah menerima kalung perpaduan, sijil penghargaan dan wang tunai RM5,000.

Akhbar Sinar Harian diwakili Pengarang Kumpulan, Sri Diah Shaharuddin.
Pengiktirafan tersebut disampaikan pada majlis pelancaran Majlis Sambutan Minggu Perpaduan Peringkat Kebangsaan yang diadakan di IOI Mall, di sini, semalam.

Berkonsepkan ‘Suara Cakna Komuniti Anda’, Sinar Harian yang memaparkan berita-berita berbentuk komuniti, politik dan isu-isu semasa berjaya mendapat tempat di hati pembaca dengan jumlah edaran mencecah 150,000 naskhah sehari.

Penerbitan Sinar Harian bermula dengan edisi Kelantan/Terengganu pada tahun 2006 seterusnya berkembang ke Pahang, Selangor, edisi Melaka/Negeri Sembilan, Perak dan edisi Utara (Pulau Pinang, Kedah, Perlis). Sinar Harian juga bakal melebarkan penerbitan bagi edisi Johor tidak lama lagi.

Wednesday, May 20, 2009



RINDU MAK...
HARI
Ibu sudah beberapa hari berlalu. Sepanjang minggu, ingatan terhadap arwah emak tidak berjaya saya hapus. Kata orang; kasih saudara masa berada, kasih ibu membawa ke syurga. Kata saya; teringat emak setiap masa, bukan pada Hari Ibu sahaja...

Dulu semasa arwah masih ada saya selalu menelefonnya memberitahu tentang apa yang tersiar di televisyen. Satu hari tu saya menelefon memberitahu Ahmad Jais sedang menyanyi dengan Datin Rafeah Buang (yang kedua-dua penyanyi ini amat diminatinya).

"Iya ke, tv berapa?" Soalnya
"TV1 - RTM mak..."
"Ok mak tengok sekarang..." Katanya.

Begitu juga kalau kebetulan saya tertengok tv dan siaran Medik sedang ditayang. Kebetulan hari itu tentang sakit sendi tempurung, perlukan suntikan pada sendi.

"Mak, pasal sakit lutut mak tu kat tv sekarang... TV3 tau mak!"
"Ok mak tekan punat TV3 ni" Jawab mak.

Beberapa hari lalu saya tertonton Malaysia Hari Ini dan anak saudara saya, penyanyi Roy yang popular dengan lagu patriotik diundang ke studio mempromosi album dan restorannya - Dapur Mas Roy di TTDI. Arwah mak memang minat dengan suara Roy yang garau tu. Dulu dia suka tengok Roy menyanyi lepas Berita RTM pukul lapan malam.

Saya bingkas mencapai telefon dan mendail nombor telefon rumah mak...
Saya tersentak. Saya nak cakap dengan siapa? Mak dah tak ada!
Dan telefon pun perlahan-lahan saya letakkan...

Saturday, March 28, 2009

SORRY, NO U TURN
SALAM
kepada semua - Mohon berbanyak maaf kerana terlalu lama membiarkan blog ini tidak dikemaskini. Bagaimanapun jutaan terima kasih kepada yang kerap datang, atau yang menghantar emel bertanya khabar dan meninggalkan pesanan-pesanan yang amat bermakna di YM off line.

Harap gambar-gambar di bawah dapat menceritakan sedikit mengenai kehilangan sementara saya.


Sydney - Wildlife Zoo


Sydney - Three Sisters Rock

Bintang kecil di langit yang tinggi
Amat indah menghias angkasa
Aku ingin terbang dan melayang
Jauh tinggi di tempatMu berada…

Dan lirik lagu yang disertakan ini akan tercatat dalam novel terbaru. Mari kita menyanyikannya bersama-sama, mengenang masa kecil yang manis, yang tidak akan berulang kembali...

Friday, February 27, 2009

SEMUA DIJEMPUT DATANG
Tan Sri/Puan Sri/Datuk/Datin/Tuan/Puan
Abang/Kakak/Adik/Kawan/Lawan
dan semuanya silakan ke rumah terbuka kami.




BERTEMPAT DI:
KUMPULAN KARANGKRAF SDN. BHD.
LOT 2, Jalan Sepana 15/3, Off Persiaran Selangor,
Seksyen 15, 40200 Shah Alam Selangor.

Sunday, February 1, 2009

JIKA ADA SUMUR DI LADANG
BOLEH KITA MENUMPANG MANDI
JIKA ADA UMUR PANJANG
INSYAALLAH KITA BERJUMPA LAGI

SALAM 165:
Saya mohon mengundur diri buat seketika daripada mencoret sesuatu pada laman kesayangan ini atas beberapa urusan yang amat menuntut komitment.

Beberapa perkara antaranya;
- Masih letih minda dengan ESQ 165 - Level 1, 2 dan 3. (Saya sudah level MCB - Hijau - dan bergabung dengan lebih 600,000 Alumni ESQ seluruh dunia. Alhamdulillah)
- Urusan Penerbitan Sinar Harian di Perak (Mac)
- Urusan Penerbitan Sinar Harian di Johor
- Menunai janji menyiapkan novel untuk Alaf 21 - Sikit saja lagi. (Harap dapat target Pesta Buku 2009)
- Training untuk Skuad seluruh Malaysia
- dan lain-lain...

Insya Allah apabila segala urusan sudah beres saya akan kembali ke sini dan menjelang detik itu percayalah... saya amat merindui anda semua.

Tuesday, January 20, 2009

AL FATIHAH UNTUK HAJAH ATIJAH@ HALIJAH IBRAHIM


PAGI Ahad, emak sempat menyiapkan sarapan untuk abah sebelum abah keluar rumah untuk memandikan jenazah seorang lelaki di kawasan perumahan berhampiran. Selesai urusan, jenazah lelaki berkenaan di bawa balik ke kampung halamannya di Melaka. Lima belas minit kemudian abah balik ke rumah dan melihat emak tiada di sofa yang selalu dia duduk sambil menonton televisyen.

Rupanya emak kembali berbaring dalam bilik. Abah memanggil emak tetapi suara emak perlahan sangat, sukar didengar. Abah dapati emak letih sangat-sangat dan emak meminta air. Setelah dua sudu air putih abah suapkan emak tidak bermaya langsung dan tiga adik beradik saya yang tinggal berhampiran rumah emak segera abah hubungi menerusi telefon.

Mereka tiba sepuluh minit kemudian dan masih bercakap-cakap dengan emak. Abah memangku kepala emak di atas pahanya sambil mengajarnya mengucap, mengingat Tuhan. Tidak sampai dua minit kemudian emak telah menghembuskan nafas akhirnya...

Kata abah pada adik-adik saya ketika itu; "Tak sangka... baru saja tak sampai setengah jam abah tengok jenazah, sekarang abah tatap jenazah emak kamu pula..."

Saat menerima panggilan telefon dari rumah emak, saya terkedu, terperanjat. Tidak lama kemudian bingkas bersiap, balik ke rumah emak di Bandar Tun Razak. Jiran-jiran juga terkejut kerana hari sebelumnya mereka berbual-bual dengan emak di pasar dan petang sebelumnya emak masih sempat menanam tiga pokok anak betik di depan rumah.


* Gambar akhir Disember 2008. Arwah mak dan Kak Long ketika kami ke Morocco Pavillion di Taman Botani, Putrajaya.

SAYA ralat tidak sempat menatap emak pada saat akhir hayatnya. Namun malam sebelumnya (Jumaat) saya puas berbual pelbagai perkara dengannya menerusi telefon terutama tentang jadual dialisisnya.

Setahun kebelakangan ini Klinik Dialisis di Taman Midah Cheras menjadi rutin kunjungannya selang sehari (Isnin - Rabu - Jumaat). Hari Jumaat terakhir itu arwah gagal mencuci buah pinggangnya apabila ada darah beku di laluan biasa di lengannya dan doktor klinik berkenaan merujuknya ke Hospital Gleaneagals di Jalan Ampang.

Esoknya (Sabtu) adik bongsu membawanya ke hospital berkenaan. Malangnya doktor tidak berani melakukan pembedahan membuang ketulan darah itu dan membuat surat rujukan ke Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM)pada Isnin kerana emak memang regular patient di HUKM.

Namun Ahad, jam 10.45 pagi emak menghembus nafas terakhirnya... Innalillahhi wainnalila hirajiun. Saya redha kerana semua yang hidup ini hanya Allah pinjamkan sahaja kepada kita. Sampai saatnya tanpa berlengah sesaat pun, Allah akan mengambil semula hakNya. Tiada suatu pun yang kekal abadi melainkan Allah Maha Esa.


* Saya bersama arwah mak dan Kak Long di hadapan Morocco Pavillion.

SELEPAS ini saya tidak fikirkan apa-apa tentang adik beradik lain kerana masing-masing sudah ada kehidupan sendiri. Yang saya fikirkan ialah tentang abah setelah ketiadaan emak... Mereka berdua rapat, ke mana-mana bersama menaiki motor berjalan melihat tiga anak-anak dan cucu-cucunya yang tinggal berhampiran rumah mereka.

Abah menjadi imam di surau depan rumah. Setiap waktu dia bersolat jemaah di surau itu. Sebab itulah payah sangat hendak mengajaknya berjalan ke rumah saya di Shah Alam, atau rumah kakak di Putrajaya. Atau ke rumah abang di Kota Tinggi, Johor dan rumah seorang lagi adik di Sungai Dua, Pulau Pinang.

Selepas kematian nenek kami dalam tidurnya ketika arwah berusia 100 tahun pada 13 Mei 2008 lalu, hanya mak dan abah berdua sahaja di rumah itu. Macam pengantin baru. Semenjak dulu, kami adik beradik sepakat - jangan bagi mak bela walau seorang pun cucu. Biar mereka buat amal ibadat sahaja, senang hendak ke mana-mana berdua-duaan. Sehingga mak meninggal, privacy itu tidak pernah kami langgar.

Kini dalam usianya 75 tahun, tinggal abah sendirian di rumah itu... Saya tak dapat bayangkan bagaimana abah akan lalui hari-hari seterusnya... Jika anda baca entri sebelum ini, telah saya jelaskan yang abah sudah tidak ada sesiapa adik beradik, dia anak bongsu dan semua abang-abangnya sudah tiada. Dan kini emak pula tiada...

Saya tidak risau makan, minum dan pakainya sebab sebelum ini semua itu abah urus sendiri. Dia boleh memasak, malah cucur bawangnya selalu dipuji cucu-cucu. Lembut dan sedap.

Abah seorang yang kuat semangatnya. Pada hari kematian emak, abah tidak menangis. Ketika kunjungan rakan-rakan dan saudara mara serta teman-teman pejabat semua, dia biasa sahaja. Begitu juga ketika mengimamkan solat jenazah dan ketika membacakan talkin serta berdoa untuk kesejahteraan roh arwah emak di kubur, sedikitpun dia tidak menangis.

Tapi saya tahu hatinya pedih.
Saya tahu abah akan sepi tinggal sendirian selepas ini...


* Tinggal kenangan - Arwah mak ketika hayatnya, berkelah bersama anak-anak dan cucu-cucu.

* Terima kasih kepada MBA atas entri sebelum ini. Kepada yang datang menziarah atau berkirim Al Fatihah saya bagi pihak abah dan keluarga merakamkan jutaan terima kasih semoga roh arwah emak sentiasa dalam peliharaan Allah.

Monday, January 19, 2009

ALFATIHAH

Mohon Al-Fatihah atas kematian bonda yang saya kasihi pada jam 10.30pg ini. Jenazah berada di Bandar Tun Razak. Akan dikembumikan selepas Asar.

18 Jan 2009.

Tuesday, January 13, 2009

GEMULAH HAJI SHAHAR BIN SULAIMAN
SEMALAM
dalam sisipan MEGA Utusan Malaysia ada dipaparkan mengenai kisah hidup salah seorang bapa saudara saya Arwah Haji Shahar bin Sulaiman iaitu abang kepada bapa saya, Haji Shaharuddin bin Sulaiman. Arwah anak keenam dan bapa saya anak ketujuh (bongsu). Adik beradik mereka, tujuh orang kesemuanya lelaki. Sekarang enam daripada mereka telah meninggal dunia, tinggal bapa saya seorang yang masih hidup.

Saya sebak membaca kisah hidup beliau. Dia seorang bapa saudara yang amat warak. Semasa kecil saya selalu mengikut abah dan emak mendengar ceramah-ceramah agama arwah yang amat menarik. Istimewanya, setiap kali berceramah arwah mesti menyampaikan diselang-seli dengan bacaan syair.

Tulisan dalam akhbar berkenaan adalah hasil kajian dan penulisan anak-anak beliau sendiri, iaitu Ustaz Ahmad Fauzi dan Ustaz Abd. Muhaimin dengan kerjasama para pensyarah KUIS, iaitu Ustaz Isma Addi Jumbri, Ustaz Kheril Anuar Darus dan Ustaz Syarul Azman Shahrudin.

Saya mohon, jika anda kelapangan bacalah tulisan mengenai arwah HAJI SHAHAR BIN SULAIMAN (KLIK SINI) dan menghadiahkan Al Fatihah untuk arwah. Semoga rohnya di tempatkan dalam Jannah. Terima kasih.

Saturday, January 10, 2009

ESQ 165 TRAINING
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihi



Demi matahari dan cahayanya di pagi hari.
Demi bulan apabila mengiringi,
Demi siang apabila menampakkan dirinya,
Demi malam apabila menutupinya,
Demi langit serta pembinaannya,
Demi bumi dan hamparannya,
Demi jiwa serta penyempurnaannya.

Maka Alah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu,
dan sesungguhnya rugilah orang yang mengotorinya.
- Asy Syams 1-10


Alhamdulillah, saya sedang mengikuti ESQ 165 Training - Siri 26, Kuala Lumpur. Sepanjang training ini saya langsung tidak pernah sedikit pun merasa rugi mencungkil kewujudan saya, langsung tidak saya berasa rugi mencari Allah dan Muhammad saw. Saya juga asyik melayan spiritual yang selama ini saya meremehkan kewujudannya.

Siapa antara blogger yang menjadi Alumni ESQ? Saya sudah jumpa seorang...(DI SINI). Tetapi saya tidak boleh `salam semut' dengan beliau.

Detail tentang ESQ (KLIK SINI)

Thursday, January 8, 2009

MEMBACA EMEL JAMILLA SUHA...

SALAM persaudaraan buat puan seisi keluarga;

Saya mengharapkan puan sekeluarga dan seluruh warga Malaysia berada dalam sihat sejahtera selalu. Semoga negara puan juga dalam keadaan aman sentiasa dan semua rakyatnya dapat mengecap nikmat hidup tanpa gangguan sengketa peperangan seperti yang sedang negara saya alami sekarang angkara Israel Laknatullah.

Jangan tanya dari mana saya kirim emel ini. Jangan juga bertanya mengapa saya akhirnya mengirim emel setelah berkali-kali permintaan puan supaya kita berjumpa selalu saya batalkan pada saat-saat akhir hingga membuatkan puan kecewa teramat. Jawapannya tidak dapat saya beri sekarang. Dan mungkin juga ia tidak ada jawapan langsung sampai bila-bila.

Puan, saya masih ingat pada Jun 2008 lalu apabila satu perjanjian gencatan senjata antara Hamas dan Israel berjaya ditandatangani. Kami bersorak gembira ketika itu. Kami berasa memang keamanan yang kami cari sudah berada depan mata dan kami boleh bebas menikmati hidup dan anak-anak ke sekolah dengan gembiranya.

Namun gencatan senjata anjuran Mesir itu telah dimungkiri oleh Israel dengan mengadakan sekatan semula di pintu masuk dari Israel ke Semenanjung Gaza. Saudara mara kami di Tebing Barat sebelah sana tidak mendapat bekalan makanan dan fasiliti seperti gas, bekalan makanan, air dan ubat. Dan kami yang sebelah sini terputus hubungan dengan mereka di sebelah sana.

Puan yang dihormati;

Israel telah menyorong dan menarik hidup kami. Israel telah memisahkan hubungan keluarga antara kami. Israel juga dengan sengaja telah memisah isteri dan suami serta anak-anak. Hidup kami selepas itu hanyalah pada belas ihsan semata. Bagaimana kami hendak meneruskan hidup?

Israel menjadikan hal ini sebagai sorong-tarik dalam krisisnya dengan Hamas yang didakwa puak militan Islam. Fatah yang menjadi sanjungan mereka terus naik tocang. Pada 13 Disember 2008, Israel mengumumkan akan memanjangkan gencatan senjata hanya jika Hamas patuh kepada syarat-syarat lama dan syarat terbarunya.

Puan, memang patut Hamas menyalahkan Israel kerana menamatkan gencatan senjata sebelum ini dengan membuat sekatan di pintu masuk dan rakyat Palestin terpaksa membina terowong-terowong untuk ke seberang tembok sempadan.

Kemuncak air mata meletus apabila satu serangan udara meledak di bumi kami. Ia amat mengejutkan. Saudara mara kami bertempiaran lari dengan anak-anak menangis, meratap ketakutan. Kejadian pada 27 Disember 2008 bersamaan hari petama Tahun Hijrah itu memang tidak mudah dilupakan. Dengan serangan udara yang dinamakan Operation Cast Lead oleh pasukan Pertahanan Israel telah melenyapkan hasrat untuk perdamaian sementara!

Kejadian 11.30 pagi itu tepat selepas enam bulan perjanjian di Semenanjung Gaza dan paling buruk sejak Hamas mendapat kejayaan politik pada awal 2006. Namun kemenangan Hamas itu telah dinafikan! Serangan yang dimulakan dengan bedilan roket masih berterusan hingga hari ini (bersamaan 10 Muharam) dan mengorbankan beratus-ratus umat Palestin yang beragama Islam.

Mengapa tentera Israel menyerang sekolah? Tentera Hamas tidak ada di situ. Mengapa mereka menyerang sekolah, masjid dan rumah orang kampung? Yang pasti itu adalah penghapusan bangsa! Memang patutlah kelmarin Venenzuela mengusir Duta Israel keluar dari negara itu.

Puan yang dikasihi;

Saya mula menangisi kembali kematian Yasser Arafat yang meninggal dunia pada 11 November 2004... Air mata saya menitis tanpa sedar, namun hati sayalah yang paling tercalar setelah kematian ibu saudara dan anak saudara saya yang masih kecil dan tidak berdosa.

Tidak kiralah dia penyokong Fatah dan pernah mencium pipi Setiausaha Negara AS Madeline Albright. Namun saya percaya dia lakukan itu demi keamanan bumi Palestin dengan misi Palestin Liberation Organisation (PLO) yang perlahan-lahan terkubur dek perjalanan masa dan kuasa Amerika dan negara sekutunya.

Puan, tiba-tiba juga kelibat Saddam Hussein terlintas di mata dengan wajah garangnya. Namun dia akhirnya tersungkur di lubang tikus yang dibinanya sendiri. Lalu Iraq yang tunduk pada Amerika dan telah menggantung kepala Saddam pada subuh 30 Disember 2006.

Nyatalah Islam telah dilemahkan oleh kuasa besar. Sungguhlah Islam ini hanya sekelumit kuman di mata mereka dengan kematian seorang demi seorang singa-singa Islam yang ada. Dan hati saya bertanya selepas ini siapa pula?

Puan, bapa saya berkata; Islam ini kuat tetapi umatnya tidak bersatu. Israel itu hanya sekangkang kera sahaja. Jika semua umat Islam ini kencing ke arah Isreael, dalam masa beberapa hari sahaja bumi Israel itu akan hapus, akan tenggelam dek air kencing umat Islam. Saya berharap harapan bapa saya ini akan jadi kenyataan suatu hari nanti.

Puan, saya akhiri emel ini dengan ucapan assalamualaikum – salam sejahtera untuk seluruh warga Malaysia . Semoga negara anda akan terus berdiri menjadi sebuah negara yang dihormati dan berjaya menyedarkan kafir harbi bahawa Islam menitikberatkan persaudaraan dan menentang kekejaman.

Sekian, salam perjuangan daripada saya.
- Jamellah Suha.


* Emansipasi saya terhadap kekejaman Israel di bumi Palestin seperti tersiar dalam akhbar Sinar Harian Edisi Jumaat, 9 Disember 2008.

Sunday, January 4, 2009

TANGISAN PALESTIN
PEMBUNUHAN
ganas yang dilakukan oleh Yahudi Israel di Gaza, Palestin amat memilukan. Ia bukan sahaja mencabar perasaan persaudaraan Islam atau ukhuwwah islamiyyah kita, bahkan ia mencemar nilai kemanusiaan sejagat.

TERKINI:
*
Jet-jet pejuang Israel awal pagi ini menyerang Masjid Ibrahim Al-Maqadna, Gaza mengorbankan 13 orang termasuk dua kanak-kanak ketila lebih 200 jemaah sedang solat. Lebih 60 cedera dalam serangan itu.

* Beberapa serangan lain dilakukan di sekolah, lapangan terbang dan pelabuhan mengakibatkan empat terbunuh termasuk dua komander Hamas.

Ketika artikel ini ditulis sudah hampir 400 rakyat Gaza yang dibunuh kejam. Di mana Amerika yang kononnya berjuang memerangi pengganas? Hakikatnya setiap kali Israel melakukan keganasan, dialah yang akan mempertahankannya. Malah Bush mengistiharkan HAMAS itulah pengganas.

Firman Allah: (maksudnya)

“Dan apakah yang menghalang kamu (maka kamu) tidak mahu berperang pada jalan Allah dan (untuk menyelamatkan) orang-orang yang tertindas yang terdiri daripada kaum lelaki, perempuan dan kanak-kanak, iaitu mereka yang selalu (berdoa dengan) berkata: “Wahai Tuhan kami! keluarkanlah kami dari negeri ini, yang penduduknya zalim, dan jadikanlah bagi kami daripada pihakMu seorang pemimpin yang mengawal (keselamatan kami), dan jadikanlah bagi kami dari pihakMu seorang pemimpin yang membela kami (dari ancaman musuh). Orang-orang yang beriman, berperang pada jalan Allah; dan orang-orang yang kafir pula berperang pada jalan taghut (pelampau). Oleh sebab itu, perangilah kamu akan pengikut-pengikut syaitan itu, kerana sesungguhnya tipu daya Syaitan itu adalah lemah”. (Surah al-Nisa, ayat 75-76).

Saya bersetuju dengan artikel bertajuk BOIKOT CARA TERANCANG (Klik Sini) dan semoga kita berjaya menyata sokongan terhadap Palestin, kalau tidak banyak, sedikit pun cukup dengan cara kita.