Thursday, August 13, 2009


FRAGMEN: DOA BUAT SUAMIKU

Ini adalah ujian Allah dalam keadaan kami senang. Aku tak tahu, bagaimanakah ujian yang Allah akan turunkan pada ketika kami dilanda susah nanti? Mungkin juga aku akan jadi hilang akal agaknya…

Mungkinkah doa aku selama ini tidak diredhai malaikat? Mungkin doa aku berlaku dalam keadaan tubuh aku tidak betul-batul suci. Atau sebab aku jarang bersolat jemaah jadi memang malaikat tidak memberi berkatnya.

Kata Pak Ligisan, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikatNya berselawat ke atas (orang) yang berada pada saf depan." Sebab itulah agaknya… sebab aku jarang berjemaah. Sebab aku selalu payah untuk diajak oleh kawan-kawan untuk bermarhaban, berzanji memuji-muji nama Allah…

Rasulullah s.a.w bersabda lagi: "Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat selalu berselawat kepada orang yang menyambung saf."

MasyaAllah, selalunya aku bersembahyang tanpa saf. Aku mengadapMU bersendirian, bermunajat seorang diri dan langsung tidak dapat merasa pelukan kasih dan rahmat kawan-kawan untuk saling memaafkan.

Tapi aku sakit… aku tidak sihat. Ya Allah, kau ampunkan dosa-dosa aku. Bukan aku sengaja tidak mahu bersolat jemaah. Bukan aku engkar perintahMu, tapi aku tidak berdaya. Jika berjemaah di masjjid, kelak akan menyusahkan orang lain pua, mengusung aku mengambil wuduk.

“Aku baru saja pergi kaunseling.” Aku teringat kata-kata Maimun hari itu. “Aku tak malu, aku buat selamba saja. Di depan ustaz yang dah berumur itu aku lihat Jabar yang menggelabah,” katanya.


P/S: Untuk menghayati isi kandungan novel ini saya akan masuk sedikit demi sedikit catatan yang akan anda temui dalam novel ini.

No comments: