Thursday, June 1, 2006

PASAR CABANG TIGA

SAYA seronok benar memasak pelbagai jenis masakan di sini. Di banglo Sinar Inn (nama sementara) kepunyaan syarikat, kami tinggal tiga keluarga. Kediaman ini empat bilik, furnished. Paling saya suka ialah bahagian dapurnya. Lengkap dengan kabinet dapur. Lokasi set dapur dengan sinkinya pun bagus, tidak memenatkan untuk mencuci tangan sambil menumis. Ada tiga tingkap yang open air dan satu pintu besar. Sungguh selesa.

Ini membuatkan saya dan rakan-rakan rajin memasak. Kami iaitu Sharifah Abu Salem, yang juga seorang novelis dan Sarimah Mokhtar, rakan bahagian grafik akan memasak apa sahaja yang teringin. Hari pertama kami memasak kari kepala ikan nyoknyok dengan bendi. Hari kedua masak lemak cili padi udang dan nanas. Hari ketiga istimewanya ialah serawa durian yang dicicah dengan roti kosong.

Apa penyebabnya? Sebabnya ialah setiap hari selepas balik kerja kami akan singgah di Pasar Cabang Tiga, Pengkalan Chepa. Di situ semuanya murah-murah belaka. Harganya jauh tiga kali ganda lebih murah berbanding di Kuala Lumpur. Contohnya udang besar(RM7.00 sekilo), kepala nyoknyok yang besar dengan sejengkal isi (RM5.00 sekilo), ikan kembung besar (RM5.00) sekilo), sebiji nenas besar lebih kurang 2 kilo (RM1.00). Yang bestnya apabila beli sayur kubis, saya dapat free lima biji cili merah. Terkejut jugak sebab saya tak beli cili tu... "tak po deh... saja buwie percumo ko mek...). Kemudian bila beli rambutan sekilo (RM2.00), dapat free lagi lebih kurang sepuluh biji.

Sarapan kami ialah nasi dagang (ikan aya - tongkol/ayam bakar). Tak pun nasi `tumpang' - beli nasi satu bekas (macam bekas kertas kacang putih), ada lauk udang dengan kari ayam dan serunding daging sama-sama menumpang dalam punjut tu. Alamak nampak gayanya badan naiklah lepas ni.

Sekian dulu, salam dari Pengkalan Chepa.

p/s - Halela, hari ni cerita makan saja ya, lain kali cerita hal kerja pula.

No comments: