Tuesday, September 26, 2006

RAMADAN & MAHLIGAI CINTA:
Page 46
Semalam suatu yang aneh terjadi. Aku dikejutkan untuk bangun sahur bukan dengan dering jam loceng tetapi dengan riuh bunyi sudip, sudu, garpu, pinggan dan mangkuk. "Eh sorry kalau I ganggu tidur you," katanya tersengih apabila aku berdiri melopong di tepi meja makan. Cepat-cepat tangan kutadah dan membaca doa makan. Anak-anak tidak ada dalam hatiku saat itu.Yang kupandang hanyalah wajahnya seorang, yang kutatap hanya senyumnya seorang.

Page 51
Aku teringatkan Ramadan pertamaku di Leeds beberapa tahun lalu. Ramadan di negara bekas penjajah ini tidak kurang meriahnya. Sememangnya tiada bazar Ramadan. Maka tidak bertemulah dengan akok, nekbat, puteri mandi atau lompat tikam. Namun pelbagai juadah manisan dari Pakistan dan Bangladesh banyak terjual di supermarket Al-Halal. Bertarawih di sana cukup menyeronokkan dengan jerik pekik kanak-kanak berlarian di masjid dan surau. Biasanya kami sembahyang terawih di Grand Mosque di Woodsley Road yang berimamkan Pak Arab. Kadang-kadang singgah juga di Shah Jalal Mosque dekat Ellers Road. Morey di sini ialah pelbagai jenis roti dengan teh panas dan buah epal, suatu yang lain dari di tanah air.

Page 71
"Along, cepat bangkit. Sahur ni walaupun sunat tapi sunat muaakat, besar pahalanya kalau kita bersahur..." Suara emak sayup-sayup mengejutkan lenaku.

Page 90
"Abah lupa nak bagi tahu... mak berbuka puasa di luar... abah pun lupa nak beli makanan." Suara abah menusuk ke telinga.
"Tak apa, kita makan apa yang ada... roti dengan kaya pun okey. Mak balik nanti, tentu dia bawa balik makanan..." Aku memujuk adik-adik dan diriku juga.

Page 100
16 Ramadan - Semalam aku terpaksa melanggar janji pada diri sendiri. Tetapi tidak dapat tidak, dalam banyak-banyak jemputan, aku tak boleh mengabaikan jemputan berbuka puasa yang ini. Apa istimewanya?

Page 105
Aku pulang awal hari itu dengan harapan dapat bertemu suami sebelum dia ke masjid untuk berterawih. Along, angan dah acik pun sudah tiada di rumah. Along menelefon dan mengatakan mereka dalam perjalanan ke masjid dan kunci rumah ada `di tempat biasa'. Tak dapat kubayangkan hidupku tanpa suami dan anak-anak. Cepat-cepat aku bersiap membuntuti mereka ke masjid. Dari celah-celah tabir kuintai mencari dia. Ada. Along, angah dan acik pun ada. Aku mengurut dada.

p/s - di samping cerita lain, inilah antaranya...

No comments: