Monday, March 20, 2006

JANGAN MAKAN NASI... BAHAYA!
AMATLAH sukar mengatakan TIDAK/JANGAN pada beberapa perkara yang sepatutnya kita katakan IYA. Contohnya:

- Saya TIDAK benarkan awak outstations, banyak perkara di pejabat belum beres (IYA/PERGILAH).
- Saya TIDAK suka awak buat perkara-perkara slapstik macam ini lagi (BUATLAH).
- JANGAN sentuh topik ini. Bahaya. (NO. PROBLEM)
- Saya TIDAK sokong idea revamp/rejuvenate magazine ini. (BAGUS JUGA IDEA ITU)
- ... dan banyak lagi.

Apa yang pasti cadangan adalah subjektif tetapi keputusan saya mutlak. Mutlak itu pun sebenarnya boleh diskaun lagi kalau si polan boleh berhujah lebih sedikit untuk lebih menyakinkan saya. Mudah saja... Sesi sebegini kita tidak dapat melalui pembelajaran formal. Dalam hal ini rasanya memang eloklah dikurangkan exam ketika di sekolah. Lebihkan subjek permikiran kritis dan lontaran pendapat. Itu lebih berguna.

No comments: