Monday, October 16, 2006

DULU LAIN, SEKARANG LAGI LAIN...
MINGGU-MINGGU
akhir Ramadan ini anak-anak sudah sibuk menuntut pakaian raya. "Iyalah mama kata baju-baju beli last minute, sekarang kami tuntutlah janji..." Bukan apa, saya tak mahu beli awal, takut nanti menjelang raya dah sendat. (Ah alasan, mama sibuk sebenarnya!).

Saya menyelongkar almari dan beberapa helai baju Melayu En.Abg masih elok lagi, tidak luntur warnanya, masih up to date juga design fabriknya. Saya suruh Anas sarung... wah muat-muat sahaja. Bayangkan, tubuh Anas sekarang sudah sebesar badan En.Abg dulu-dulu. Okey dah selamat baju Melayu untuk Anas. Dia dapat dua pasang!.

Kemudian selongkar pula almari saya dan terjumpa beberapa helai baju kurung yang masih elok, tidak luntur coraknya dan masih in designnya. Saya suruh Kak Long sarung. Tapi... alamak tak muat! Mencuka saja rupa Kak Long. Yalah dulu tubuh mama besar jugak, tapi taklah sebesar badan Kak Long hari ini!

Pejam celik, pejam celik, bertahun berlalu, kini anak-anak sudah membesar. Terasa cepat sungguh masa berlalu... Jika dulu saya padan saja menggayakan kebaya songket berbunga tanjung kepunyaan mak di zaman mak muda-muda. Tapi sekarang anak-anak, lain macam besarnya. Itulah penangan burger, hot dog, spagheti, ayam goreng dan segala aneka yang segera. Kata si bongsu hari raya biasa saja sebab sekarang pun boleh makan lemang, ketupat, rendang dan lontong. Alahai...

No comments: