Tuesday, December 13, 2011

KUALA LUMPUR BANJIR KILAT...!
SEMENJAK berpindah ke Shah Alam dan jarak antara rumah ke pejabat tidak sampai pun 10 minit, saya sudah seperti lupa pada kesesakan jalanraya. Rumah kami di Bandar Tun Razak telah disewakan kepada sahabat abah sejak 6 tahun lalu. Sewanya amat murah, tapi tidak mengapalah asalkan rumah itu berpenghuni.
Keadaan di Taman Tasik Titiwangsa

Pemandangan di Jalan Tun Razak berhampiran Perpustakaan Negara

Sejak itu juga saya sudah melupakan banjir kilat yang sesekali melimpah juga ke rumah kami jika hujan teramat lebat, memandangkan rumah kami betul-betul menghadap jalan besar - Jalan Ikhlas.
Keadaan di Jalan Tun Razak

 Hari ini orang Kuala Lumpur dikejutkan dengan banjir kilat. Saya melihat gambar-gambar di internet, gambar dari jurugambar dan orang persaorangan, amat menakutkan. Air melimpah ruah. Kenderaan sesak. Mesti juga ada rumah-rumah yang ditenggelami air.
Aduh... bayangkan kalau kenderaan kita tersangkut di tengah banjir ini...

Amat menakutkan! Pembangunan telah membinasakan laluan air ke Sungai Kelang. Longkang dan sungai juga sudah tersumbat dengan sampah sarap. Dalam hati saya terfikir, mungkinkah satu masa nanti seluruh bandar Kuala Lumpur akan turut tenggelam... katakan hujan lebat dalam tempoh satu jam!

Ya... dalam mengharung pemandangan banjir di wall rakan-rakan saya teringat pada novel saya... Kuala Lumpur Di Mana Suamiku... >>> (Di mana Nazril? Di mana Natasha?)

No comments: