Thursday, December 8, 2011

ADUHAI HAJI, ADUHAI HAJAH
SAYA selalu mengharapkan Allah SWT memelihara ilmu, iman dan amal saya. Sementelahan pula setelah bergelar Hajah, saya begitu berhati-hati. Dalam persahabatan, dalam perbualan dan dalam hubungan sesama masyarakat perkara itulah yang menjadi keutamaan saya.

Saya tidak mahu dikatakan "nama sahaja sudah pergi haji, tapi perangai tidak berubah..!" MasyaAllah, semoga saya tidak dikata begitu. Memang payah hendak menjaga peribadi. Susah hendak menjaga gerak laku. Dan saya tahu itu semua adalah ujian Allah SWT.

Sememangnya dalam diam Allah menguji:
* Dia datangkan kepada kita sahabat yang suka meninggi suara, suapaya kita rendahkan suaranya.
* Dia hantarkan kepada kita sahabat yang berperangai kasar supaya kita terus lembutkan peribadi kita
* Dia datangkan kepada kita sahabat yang suka mengadu-domba supaya kita neutralkan fikirannya.
* Dia bawakan kepada kita rakan-rakan yang suka membuat fitnah supaya kita tidak terbabit dosa yang sama
* Dia bawakan kepada kita kesenangan supaya kita tidak riak
* Dia berikan kita kepayahan untuk menguji kekuatan dan jati diri

Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim... di bawah naungan Rahmat-MU aku berteduh. Kau limpahilah hidupku dengan amal soleh. Kau naungi matiku dalam iman dan nur kasih-MU.

No comments: