Wednesday, October 27, 2004

TEPUK DADA TANYA NIAT
SEMASA saya masih solo dulu kedatangan Ramadan amat bererti bagi malam-malam yang selalunya senang dan lenang, tak ada anak, tak ada suami, komitment dengan keluarga pun kurang. Kebiasaannya undangan ke majlis berbuka puasa diterima oleh Editor dan listnya berderet-deret boleh dikatakan setiap malam. Apabila mendapat tugasan itu, ada yang muka berkerut dan ada yang senyum senang. Muka berkerut maknanya "habislah terawikh aku malam ni". Muka senyum senang maknanya "wow, ok no problem, aku pun dah jemu mengunyah nasi bungkus..."

Daripada awal pagi kebiasaannya PR company yang menjemput akan sibuk menelefon. Ada yang menelefon dua tiga kali mengingatkan, "datanglah bagi support, ini untuk anak yatim, kami sedekah untuk fakir miskin, untuk ibu tunggal jugak..." Kebiasaan soalan dan jawapan (dalam hati) ialah begini:

- Agak-agak berapa orang nak datang (buat coverage?)
Rasanya seorang saja dah memadai, boleh menulis untuk 10 majalah lain.

- Make sure ya ada cameraman...
Sebenarnya wartawan pun boleh jadi jurugambar.

- Agaknya bulan berapa news malam nanti nak terbit agaknya ya?
Ikut suka editorlah!

- Datanglah ya, kat hotel tu I gerenti makanannya sedap.
Eh, dia fikir aku ni hadap sangat ke nak makan?

Balik pada asalnya bersedekah pada anak yatim, fakir miskin dan ibu tunggal; perlukah diheboh-hebohkan? Mestikah dipublisitikan? Mestikah penyerahan cek (mockup saja) dihebah-hebah seolah mengatakan, lihatlah dunia... akulah penyumbang terbanyak untuk Ramadan tahun ini!

No comments: