Thursday, October 21, 2004

KANTOI
SYUKUR, sudah tujuh hari kita semua melalui Ramadan Al-Mubarak ini. Puasa bukan sebarang puasa kerana ia adalah wajib bagi setiap muslim. Okey, mari kita refresh hal Rukun Islam ini:

i. Mengucap dua kalimah syahadat
ii. Menunaikan solat lima waktu sehari semalam
iii. Mengeluarkan zakat
iv. Berpuasa di bulan Ramadan
v. Menunaikan haji bagi yang mampu

Setakat ini si bongsu (8 tahun) belum le lagi tinggal puasa. Alhamdulillah. Dia nampaknya masih boleh bertahan. Mungkin sebab off on ke sekolah. Katanya buat apa ke sekolah, tak belajar, buat penat saja lagipun periksa dah habis dah. Oraitlah, dia lebih selamat di rumah.

Semalam dalam pukul 7.30 pagi di satu traffic light saya bersebelahan dengan seorang abang hensome yang terlewat sahur! Selamba saja dia hisap rokok. Muka seposen saja, minum air kotak pulak lepas tu. Mak datuk, terang-terang! Kot ia pun gastrik ke, boikot puasa ke atau lupa mandi wajib ke, sorok-soroklah! Memang tak ada rasa malu langsung, bayangkan kalau bangsa asing melihatnya...

Petang semalam waktu ke bazar Ramadan saya terserempak dengan seorang abang (yang kurang hensome) sedang makan tapau dalam van. Dia dengan dua kawannya jual murtabak. Lagilah saya hangin. Saya sound direct, "hari-hari ke macam ni?" Dengan selambanya dia kata, "iyalah kak, kalau tidak nanti inti termasin ke, tertawar ke, ke laut ke..." Ya Allah, dia boleh buat lawak pulak!

No comments: