Saturday, October 23, 2004

KEIKHLASAN
SUAMI pernah kata dia cemuih (rimas?) dengan perangai peminta-peminta sedekah sama ada yang datang ke rumah atau yang ditemui di pasar-pasar malam, di kaki-kaki lima atau di tepi-tepi masjid. Ya saya pun beranggapan yang sama. Muka mereka bukan muka orang kita, sahlah mereka orang luar dari Malaysia.

Pernah juga ajak bercakap dengan depa tapi depa buat do no saja. Anggap depa tak faham cakap kita dahlah! Di rumah terutama Sabtu atau Ahad, ada saja mereka ini terpacul memberi salam, hulur kertas yang dah lunyai tu dan sebelah tangan lagi menjemput jari, hala ke mulut... Situasi ini makin menjadi-jadi di ketika Ramadan dan hampir Syawal ini.

Sebak ada, sakit hati pun ada. Memang kita insaf dengan kepayahan mereka berbanding dengan apa yang kita ada. Tetapi memandangkan mereka ini sah-sah mangsa keadaan dan sindiket niat kita menghulurkan rm seperti tak ikhlas jadinya. MasyaAllah....! Pernah sekali saya tak hulurkan rm tapi saya bungkuskan makanan dan pakaian. Tapi, tahu apa jadi? Mereka menolak pemberian saya tu. Mereka tetap nak rm!

No comments: