Saturday, October 9, 2004

TAK ADA AIR
HARI ini dan esok, bekalan air di kawasan perumahan saya akan dihentikan. Pengumuman dari PUAS mengatakan akan dilakukan pembersihan loji. Ini termasuk juga di beberapa kawasan perumahan berdekatan. Mungkin jugak sebab itulah semalam P Nut dan Lan mengajak saya berpiknik ke Sungai Gabai di Hulu Langat. Alamak PNut dan Lan, akak sudah ada janji lain (main air jugak di Klang - PNut, syhhh...). So tak dapat le nak join you all bermandi manda di air terjun tu.

Malam tadi puaslah saya mengisi air dalam bekas-bekas air. Sampaikan dalam periuk belanga pun diisi. Pantang ada botol kosong, mesti diisi air. Basuh akuarium, basuh kasut sekolah anak jugak... dan segalanya. Kelakarlah pulak... Pagi ni pagi-pagi lagi saya dah bangun. Kejutkan anak-anak mandi, cepat-cepat baju pakai malam tadi dimasuk ke mesen basuh. Basuh. Lepas tu masak untuk sarapan/lunch sekali - masak nasi, masak lauk, masak air dan semuanya selesai... ketika air di muncung paip pun dah mula mengecil. Selamatlah untuk hari ini.

"Jom duduk hotellah mama!"
(Amboi? Tak ada air nak duduk hotel?)
"Kak Long, biar tak ada api, asal ada air!"
(Dia ni sama jugalah kalau tak ada nasi!)
"Tak ada air tak apa, asal ada api, abang nak main PS2"
(Anak-anak sekarang - games diingatnya!)

* Ini baru dua hari tak ada air, bayangkan di tempat lain yang berhari-hari atau yang berminggu-minggu atau pun yang berbulan-bulan tak ada air...

No comments: