Sunday, October 17, 2004

`LAUK TUNJUK'
SEMALAM saya membawa anak-anak ke Bazar Ramadan untuk membeli lauk pauk berbuka. Ada banyak alasan kenapa saya tidak memasak semalam. Saya sengaja `off dapur'. Pertama kerana urusan kerja, kedua kerana urusan penulisan dan ketiga kerana `chef' nak rehat. Sebenarnya nak try test berbaloi ke tidak RM dan masa dalam penyediaan makanan berbuka puasa (sahur memang kena masak) bagi wanita bekerja.

Juadah berbuka semalam (RM12.50):
2 ketul tenggiri goreng kicap = RM4.00
Pucuk paku goreng = RM2.00
Dalca = RM2.00
Seekor cencaru bakar = RM2.00
2 keping murtabak = RM1.50
3 ketul pulut panggang = RM1.00

Anggaran jika beli bahan mentah di pasar:
2 ketul tenggiri = RM4.00
Seekor cencaru = RM2.00
Seikat pucuk paku = RM0.50
Bahan untuk murtabak =RM3.00
Bahan untuk pulut panggang = RM3.00
Bahan untuk dalca = RM3.00
(Lebih kurang RM15.50)

Ok, dengan RM12.50 saya boleh dapat banyak jenis juadah. Dapur pun tidak berkecah, masa yang saya peruntukkan untuk memasak saya boleh buat perkara lain. Jika saya berbelanja RM15.50, saya perlu masa untuk membersihkan barang pasar, memasak, mengemas dapur dan tambahan satu lagi - letih. "Sebenarnya awak malas nak masak," kata suami. "Err... bukan malas, saya tengah bandingkan teori dan praktikal nie," jawab saya. Muaaahhh...!

(Semalam Mak Aji sebelah kanan rumah bagi sandwic sardin dan Zura jiran sebelah kiri rumah bagi sepiring mi hoon goreng. Hari ni saya kena pulangkan piring mereka semua dengan isinya.... apa ya?).

No comments: