Wednesday, October 20, 2004

BAK BERDIRI DI RANTING
DI TENGAH-TENGAH kesibukan tugas seharian, saya selalu bayangkan kerja yang santai, yang basic dan melakukan perkara yang biasa-biasa sahaja setiap hari. Pergi kerja, balik kerja dengan rilek. Segalanya berjalan lancar, tidak bekerja dalam tekanan, tiada masalah yang datang tiba-tiba hingga semua yang dijadualkan terpaksa dirombak semula. Bayangkan... bayangkan...

Hakikatnya apabila sudah menandatangani perjanjian yang antara lain maknanya, 'saya sedia menjalankan amanah yang dipertanggungjawab pada saya tanpa banyak alasan. Saya sedia diletakkan di mana-mana jabatan mengikut budi bicara ketua. Saya sedia menjalankan tugas lebih masa jika diperlukan. Saya bersedia untuk menerima hukumannya jika prestasi kerja saya tidak membanggakan... bla bla bla...' semua yang sempoi itu terbang bersimpang siur! Notis diberhentikan 24 jam tu perkara biasa.

Hakikatnya tanggungjawab yang dipikul makin berat hari ke hari. Demand dari bos semakin tinggi. Harapan daripada orang bawah pun mesti dilaksana kerana mereka perlukan kita dan kita perlukan mereka. Seperti entri semalam, kerja swasta ni seperti berdiri diranting. Jika kita kuat, tabah dan ada kesanggupan kita akan stay di situ. Tapi kalau kita tak kuat (selalu sakit, selalu cuti, tak mencapai ekspetasi, tidak boleh berlebih kurang, tidak boleh memberi 10 apabila diminta 5), kita akan jatuh berdebuk terjelepuk.

Sekali lagi saya ulangi, tak kiralah siapa kita, kerja gomen atau swasta; bukan senang nak senang...

No comments: