Sunday, October 26, 2003

TATKALA TANGANNYA KUSENTUH...
(Jangan Ada Dusta Versi Lelaki -Siri 11)
Baca siri 10 di mba2u.blogspot.com

BUKAN sengaja! Aku tak bermaksud membuat dia berdosa apabila dia gagal menunaikan Maghrib. Tapi melihat dia keletihan di katil, mendorong aku jatuh kasihan. Dia kepenatan. Agaknya dia terlalu sibuk di pejabat siang tadi. Jadi kubiarkan dia terlena seketika....

Pagi ini kulontarkan egoku jauh-jauh. Perlahan-lahan aku berdiri di belakangnya, mengikutnya bersembahyang subuh. Aku harap dia mengerti makna dehemku di belakangnya.

Di pagi nan bening, kucampak rasa kecewa ke luar dari dada. Harapnya dia begitu juga. Sempena Ramadan al mubarak yang bakal tiba aku harap kami sama-sama dapat menunaikan puasa di siang hari dan malamnya berjemaah terawikh di masjid. Semoga bulan berkat ini akan menyambung kembali tali kasih kami yang hampir reput.

Subuh itu, selepas mengaminkan doanya dan tatkala kami bersalaman, kutatap mata beningnya dan melihat bibirnya berkata perlahan, "abang mintak maaf..." dan tanpa sedar bibirku juga melafazkan, "saya juga bang..."

Dan pagi itu kami ke pasar bersama, seolah tiada duka yang singgah dalam hidup kami sebelum ini. Namun yang tak sedapnya, dia menyuruh aku memandu sementara dia di sebelah, asyik membaca akhbar!

No comments: