Tuesday, October 21, 2003

JANGAN ADA DUSTA VERSI LELAKI SIRI 9
Baca Siri 8 di http://mba2u.blogspot.com

APA ERTI KEMURUNGANNYA ITU?

Dia banyak tidur akhir-akhir ini. Ya, sejak dua tahun kebelakangan. Malah migrainenya makin menjadi-jadi. Tidak dinafikan dia seperti lebih tua daripada usia sebenarnya.

Banyak artikel telah kubaca mengenai lelaki. Hari ini fikiranku mula menerawang satu persatu mengingat kembali apa yang telah kubaca.... Faktor usia dan masalah banyak mendorong pada berlakunya kemurungan dikalangan lelaki. Ramai lelaki yang memasuki fasa usia sebegini akan menghadapi sindrom kemurungan.

Itu yang kuperolehi daripada Doktor Ismail Thambi. Beliau ialah Specialist Reproductive Human Research Center at the National Population and Family Development Board in Malaysia

Apakah suamiku sedang bermasalah? Apakah ini menunjukkan tahap androgen dan testosteronnya mulai menurun? Seperti suatu perkhabaran duka, kukaitkan segala yang terjadi ini dengan simptom di depan mata; dia mudah tersinggung, suka menyendiri, selalu gelisah dan sukar untuk tidur.

Ah... aku masih muda. Dia juga harus ikut sama muda seperti aku. Tetapi dia selalu mengelak bila diajak berjogging bersama. Dia tak suka aktiviti luar. Terutama waktu panas. Dia tak suka badminton, tennis apalagi golf. Sebaliknya pc itulah yang dihadapnya. Sampai tengah malam atau kalau hujung minggu hingga subuh. Kemudian bila keletihan dia akan tidur... itu sahaja rutinnya.

Siang berganti malam, dan malam berganti siang... masa berlalu dengan pantas. Dan aku tak mahu menanti atau menoleh ke belakang. Ternyata, hadiah harijadiku untuknya tak bermakna langsung. Aku kembali sibuk dengan urusan kerja. Dan dia juga makin sibuk dengan intipan-intipannya terhadap segala aktiviti seharianku. Aku tahu itu, sengaja kubuat tak tahu...




No comments: