Sunday, October 26, 2003

BANJIR TERUK - HANYA NAMPAK BUMBUNG!

TIGA hari balik ke kampung suami di Alor Setar, Kedah kami anak beranak tidak melepaskan peluang melawat saudara mara. Inilah masanya anak-anak diajar mengingat semula yang itu Tok Da, yang ini Mak Ngah Miah, itu Tok Uda, ini Mak Lang Besah, itu Pak Ngah Awang, ini Pak Teh dan Mak Teh serta ramai lagi.

Kebetulan cuaca masih hujan dan banyak tempat masih lagi ditengelami air seperti di Kuala Muda, di Baling, di Tanah Merah dan beberapa tempat lain. Pacat merata-rata di tengah bendang di belakang rumah. Menjeritlah anak-anak bila ada yang singgah di betis. Katak lembik, keli dan haruan bermain-main di kaki.

Sarapan kami - pulut kukus dengan ikan pekasam. Minum pula kopi o kaw cap songkok. Lebih asyik ditemani bunyi titik-titik hujan pada zink rumah. Setiap petang sambil berkereta melawat ke tempat banjir, hati jadi kasihan melihat keadaan rumah yang hanya tinggal bumbung.

Ketiga-tiga anak menarik nafas... alamak, macamana kalau rumah kita jadi macam tu? Saya kata, tepuk dada tanyalah hati. Siapa yang sanggup? Tapi takdir, siapa dapat menolaknya... Semoga ada usaha membantu mereka dan diharapkan malapetaka ini jangan berulang lagi di masa akan datang.

No comments: