Sunday, October 26, 2003

RESIPI BERBUKA PUASA

Dear inaibak & tomohiko nun jauh di Jepun. Saya dapat rasakan rasa rindu you berdua pada kampung halaman. Bertahun di negara orang, bila tiba bab makan, memang tak boleh tinggalkan masakan tradisi.

Ikan pekasam? Saya nak share resipi saya membuat ikan pekasam dengan you all. Resipi ini saya dapat daripada mak mentua, maklumlah dia orang bendang. Manalah tahu boleh menjadi hidangan yang enak untuk berbuka puasa.

Ikan pekasam ni lebih sedap jika gunakan ikan sungai contohnya ikan lampam, talapia, sepat, haruan, puyu dan lain-lain. Tapi kalau di Jepun, tak tahulah saya ikan apa yang sesuai. Apa yang pentingnya tidak gunakan cuka. So, taklah bahaya pada perut.

Bahan-bahannya:
10 - 15 ekor ikan
200 gm beras (digoreng tanpa minyak dan tumbuk/kisar, jangan halus sangat)
2 sudu makan garam halus
dua genggam asam jawa

Caranya:
1. Bersihkan ikan (mesti betul-betul bersih, kalau tidak ikan cepat busuk).
2. Gaulkan beras, garam, beras dan asam jawa dengan 1/2 cawan air.
3. Di dalam bekas, susun selang seli antara garam campur asam tadi dengan ikan. Masukkan juga ramuan tu dalam perut ikan.
4. Jangan terus simpan dalam peti sejuk. Biarkan sekurangnya dua hari di luar kemudian baru simpan dlm peti sejuk.

Cara goreng:
Gunakan sedikit sahaja minyak. Goreng bawang kecil yang sudah dihiris dgn cili padi. Lagi banyak lagi sedap. Angkat. Kemudian baru goreng ikan pekasam dan campuran beras itu hingga garing. (Jangan basuh ikan tu!) Hidangkan dengan nasi panas. Wow, sedap!



No comments: