Wednesday, October 15, 2003

Membaca tulisan mba hari ini tentang `anak-anak bos' yang enjoy bila bos tak ada, saya ketawa kecil. bukan luar biasa. kebiasaannya itulah. kebiasaan itulah yang telah sebati dalam kebanyakan pekerja-pekerja kita.

saya kata `kebanyakan' - bukan semuanya. sebab saya percaya masih ada lagi pekerja yang gigih dan ketagih buat kerja. cuma bahayanya sifat ketagih dan gigih pekerja ini jika tidak dipertahan akan akan terdorong juga terikut-ikut menjadi lalai, cuai, alpa, buat tak endah, buat dono saja akhirnya...

di pejabat saya, telah saya tanamkan sifat bahawa saya tetap ada walaupun saya tak ada di pejabat. setiap kali sebelum keluar pejabat (jika sebelum waktu habis opis) saya akan ingatkan bahawa bila saya balik opis nanti saya nak kerja yang saya suruh dia buat tadi diletakkan atas meja saya.

jadi bila saya balik, kerja itu tak ada saya akan cari dia walau di mana dia berada. (kami tak boleh bertangguh kerja - spt selalu saya kata kerja hari ini mesti habis hari ini). atau jika saya tak balik semula kat pejabat, esok pagi-pagi make sure kerja tu dah siap.

lagi satu, kat opis saya ni ada banyak kamera tersembunyi terpasang. bagus juga tu. tapi ada juga tak bagusnya. bagusnya sbb kita boleh monitor pekerja - mereka ke mana, buat apa, senang nak cari mereka walau di mana mereka berada. yang tak bagusnya ialah tak ada privacy.... tapi di toilet dan bilik sembahyang tak adalah kamera tu!

bos-bos boleh request drp hrd mintak tengok camera tu jika ada musykil. senarai pekerja yang log in dan log out pun sentiasa tercatat dalam pc bos-bos. any time boleh dilihat hala tuju mereka sama ada ke kafe, ke library, ke studio dsbnya. (mereka kena swipe di setiap pintu)

soalannya - apakah kami ini robot?
jawapan saya tidak....
apa komen anda?

No comments: