Monday, October 27, 2003

DIAKAH PELAKON HARAPAN TERBAIK?

Jangan Ada Dusta Versi Lelaki - Siri 13
Baca siri 12 di http://mba2u.blogspot.com

KINI tiada lagi orang gaji di rumah kami. Sudah lima tahun kami 'bersarakan' dia. Di suatu malam, dia kami hantar ke Pelabuhan Melaka dan dia berangkat menaiki feri malam itu juga balik ke kampung halamannya di Pekan Baru. Alasannya mahu menikah. Ialah sejak lima tahun dia kami ambil, waktu itu usianya 25 tahun dan wajarlah alasannya mahu menikah apabila menginjak 30.

Kini akulah orang gaji di rumah ini. Siang malam aku 'dikerjain'. Siang dikerjakan di pejabat dengan bermacam tanggungjawab. Balik ke rumah dikerjakan dengan pelbagai rutin. Memasak, membasuh, melipat, menyapu, ah... bermacam lagi hingga pada tugas hakiki yang wajib kupenuhi pada waktu-waktu tertentu.

Akulah orang gaji yang ada degree, kelulusan bidang profesional dan pernah mendapat anugerah pelajar terbaik semasa di universiti. Anehnya bukanlah degree house keeping! Sedangkah itulah tugas terbesar aku sekarang.

Bagaimanapun dengan anak-anak yang sudah menginjak remaja rasanya tugas tidaklah terlalu teruk. Masing-masing sudah boleh berdikari. Berdikari? Ah, itu kata-kata klise bagi dia!

Jika tidak diambilkan air dia akan kehausan di sofa. Jika tidak dihidangkan makan, dia akan mati kelaparan mengadap pc. Jika tidak diangkat pakaian kotornya yang bersepah di lantai, dia akan dibelit dek tuala yang bertukar jadi ular... meminjam kata-kata emakku.

Namun pagi semalam sesuatu yang aneh telah terjadi. Aku dikejutkan untuk bangun bersahur bukan dengan dering jam loceng tapi dengan riuh bunyi sudip, sudu dan pinggan mangkuk (maaf tomohiko!).

"Eh sayang... sorry kalau I ganggu tidur you." Katanya, tersengih bila aku ke dapur.
"It's okay bang, apa mimpi ni?" Soalku, menggesek mata yang kelat.
"Sekarang semua dah siap. Mari duduk." Tangannya sudahpun menyenduk nasi dan menghidangkan dalam pingganku. Gulai ikan dicubitnya dan diletakkan dalam pingganku.
"Kita makan berdua dulu, sekejap lagi baru kejutkan anak-anak..." Katanya lagi.

Oh Tuhan... aku terus menadah tangan, membaca doa makan!
Semoga Ramadan tahun ini memberiku lebih kekuatan.

No comments: