Tuesday, June 15, 2004

SETAJAM MANA PEMERHATIAN KITA?

LAMPU
apakah yang terletak di atas sekali pada lampu isyarat? Merah atau hijau? Mungkin kita menganggap pertanyaan ini mudah. Tapi bayangkan kita sedang menyertai satu kuiz dan soalan ini tiba-tiba menerpa? Tergagap juga hendak menjawabnya. Okey saya tanya lagi, lampu warna apakah yang terletak di atas sekali pada lampu isyarat? Jawab dalam masa tiga saat!

Kalau anda pasti jawapannya merah, anda merupakan sebilangan kecil orang yang telah memerhatikan apa-apa yang kebanyakan orang hanya melihat. Melihat dan memerhati jauh bezanya. Apabila saya ajukan soalan ini kepada kebanyakan orang, sama ada mereka memberi jawapan yang salah, lambat untuk menjawabnya atau tidak pasti walaupun mereka melihat lampu isyarat beberapa kali setiap hari. Sebenarnya ada banyak lagi ujian-ujian yang boleh digunakan untuk mengukur ketajaman daya ingatan seseorang.

- Saya sedang mentelaah buku berjudul Cara Membina Daya Ingatan Yang Tajam - Cepat dan Mudah tulisan Harry Lorayne terbitan Golden Books Centre yang dibeli semasa Pesta Buku KL baru-baru ini.

No comments: