Tuesday, June 22, 2004

MENGURUS MASA
JIKA
ada persamaan dikalangan penyelia, persamaan itu ialah kekurangan masa. Kita merasakan jika ada lebih masa tentunya kita akan melakukan banyak perkara dengan lebih baik. Pokok, pangkal, (daunnya?)ialah:
- Adakah saya telah menggunakan masa yang secukupnya untuk melakukan segala kerja-kerja yang penting?
- Bolehkah saya kurangkan masa yang diperlukan bagi membuat segala kerja-kerja yang kurang penting?
- Bolehkah saya menyerahkan sesetengah daripada kerja saya yang tidak penting kepada orang lain?
-Adakah semua kerja saya ini relevan atau bolehkah kerja-kerja saya ini diketepikan saja?
- Masihkah ada masa untuk saya "tidak membuat apa-apa"?
Pembahagian masa - Ada kerja yang perlu dibuat hari-hari (deadline?), ada yang perlu dibereskan secara mingguan (tulis novel?), secara bulanan (claim mileage?) dan tahunan (borang 360 darjah?).
- Notes for Managers, terbitan The Industrial Society, London. Dibeli semasa Pesta Buku KL 2004.

No comments: