Monday, June 7, 2004

KENAPA LANGKAWI?

15 TAHUN
dulu tanpa anak... 15 tahun kemudian datang bawak anak-anak. Kawan-kawan ketawa besar apabila saya kata mahu honeymoon ke Langkawi dengan anak-anak. Ya dulu first honeymoon ke sana kami berdua tanpa zuriat dan Rabu lepas anak-anak pertama kali menjejak kaki ke Langkawi.

Sebenarnya bila Cuti Cuti Malaysia bersama anak-anak, kemesraan semakin rapat. Anak-anak pulak dah besar, mereka tidak mengganggu. Masing-masing dah pandai bawak diri dan jaga diri. Ini bukan bermakna kami lepas tangan tapi seronok melihat anak-anak lepas bebas bertindak dan berfikir (dengan pegawasan dari jauh). Membimbing mereka melihat peta, membantu kita tunjuk arah, belajar tentang sejarah, tentang pemuliharaan kesan silam dan memikirkan apa yang best dan tak best tentang Langkawi.

Bagi saya banyak tempat lawatan yang dah tak sebagus dulu. Kebanyakannya dah usang, dah tak dijaga. Mana silapnya? Kerajaan Negeri Kedah atau Kementerian Pelancongan? Banyak resort kecil terbengkalai tak dijaga. Makam Mahsuri nampak macam dah tak real, Beras Terbakar dah tak semeriah dulu, Galeria Perdana agak sunyi, Kampung Buku cuma tinggal kenangan. Kalau yang best sikit hanyalah Cabel Car, Underwater World dan Pulau Payar selain membeli belah sakan di Pekan Kuah. Itu saja.

Bila disuruh undi, anak-anak memberi markah lebih pada Pulau Payar. Memang pun, kami seronok gila di sana. Tambang feri dan pakej makan RM100 untuk dewasa dan RM80 untuk kanak-kanak. Feri luas dan boleh memuatkan hampir 100 orang. Set snorkling dipinjamkan untuk setiap orang. Seharian berkawan dengan tiger fish, berenang bersama anak paus, mengacah anak nemo, memberi mereka makan serta menunjal-nunjal perut buncit si gamat amat melekakan. Ya, kami sunburn di pulau ini.

Selain itu mengunyah coklat import, pistashio nuts dan hazel nuts dah jadi rutin selama 4 hari di Langkawi (ah... jerawat saya muncul kembali!) Laksa Penara di Dataran Lang diulang setiap hari. Best. Sedap. Hanya berjalan kaki dari City Bayview Hotel ke deretan kedai membeli belah yang dipenuhi ramai pelancong, saya sibuk membelek pinggan mangkuk dan kain batik Jawa. Tapi bila fikir balik... semua tu dah ada, tak beli pun tak apa. Jadi dengan insaf diri saya letak balik semuanya. Akhirnya saya hanya membeli satu set memanggang dan mengukus ikan! Suami pula sibuk mencuba pelbagai tembakau import untuk paipnya. Minyak gamat RM10 untuk 12 botol. Saya borong dua dozen saja sebab emak memesannya.

Rasanya cukup setakat ni dulu. Nanti saya tambah lagi.
(Sorry tak sempat nak masukkan gambar-gambar...)

No comments: