Thursday, June 17, 2004

MARI MAIN KUTU

"MAMA
main kutu? Kutu atas kepala tu?"
Semasa anak sulung masih kecil, saya sudah beritahu dia pasal permainan kutu. Itulah soalan pertama dia. Tetapi setelah diterangkan barulah dia faham dan sekarang mereka pun main kutu sesama adik beradik, iaitu RM2 seminggu, hasil daripada lebihan wang saku sekolah. Di sekolah pun si sulung selalu jadi ibu kutu sesama rakan sekolahnya.

Tak perlulah diterang lebih lanjut pasal main kutu kerana saya anggap semua dah tahu konsepnya bagaimana. Saya memang sudah mengetahui permainan kutu ini sejak kecil kerana mak saya selalu jadi `ibu/induk kutu. Kelakar! Bilal dah ada pendapatan sendiri saya terikut, turut join emak dan kawan-kawannya main kutu, sampai sekarang. Antara permainan kutu kami ialah kutu untuk emas, kain batik, barang elektrik, peralatan dapur, barang kemas, untuk pergi melancong dan umrah.

Tapi awas; jangan mudah percaya bila nak cari geng main kutu. Bagitu juga bagi ibu kutu/induk, kepercayaan dan tanggungjawab terletak di bahunya apabila mahu menerima orang baru dalam list. Saya sedang mencari dalil tentang sistem kutu ini dalam Islam. Siapa boleh bantu?

Ini kerana dalam permainan kutu; konsep saling percaya mempercayai, berpegang pada janji, hormat menghormati, bersikap mendahulukan yang dulu, bantu membantu (kalau ada yang nak giliran kita) amat diambil kira kerana urusan kutu ni tak ada black white melainkan buku tiga lima (555) dan seumpamanya yang dipegang oleh ibu kutu.

Antara risiko main kutu:
- lesap bila si polan dah dapat habuannya.
- ibu kutu hilangkan diri

No comments: