Saturday, January 18, 2014

NOVEL CINTA



Untuk info lanjut, klik kepada link ini >> www.bit.ly/novelcinta

BERPULUH  tahun saya berpengalaman membaca dan menilai manuskrip untuk diterbitkan. Ada banyak perkara yang patut dan tidak patut ditulis telah ditemui dalam sesebuah novel - ini termasuk juga kepada penulis yang sudah biasa menulis apatah lagi kepada penulis yang baru mencuba-cuba menulis.

Memang betul. Bergurulah. Berguru dengan mereka yang mahir dan masak dalam dunianya. Menjadi penulis bukan setakat mahu mengaup hasil royalti, tetapi lebih daripada itu, penulis sebagai daie. Tulisannya mendidik masyarakat. Ideanya menjana pemikiran. Bait-bait tulisannya adalah untuk kebaikan den mendorong setiap pembacanya menjadi cerdik.  Terutama novel cinta! Bukan lagha yang dicari. Bukan ayat-ayat mendorong kepada kejahatan, hingga berlakunya dosa. 

Saya selalu nasihatkan kepada yang bertanya tip-tip penulisan supaya mencari guru penulisan. Cari orang yang berhak dituntut ilmunya. Jangan kutip ilmu di tepi jalan. Jangan ambil jalan mudah. Menulis bukan kerja main-main.

IKLAN : BENGKEL PENULISAN ANJURAN BERSAMA PORTAL ILHAM & KURSUS PENULISAN.COM RAMAI yang ingin menulis tetapi tidak tahu tatacara yang betul. Untuk memiliki ilmu ini, tidak cukup dengan hanya membaca karya-karya orang lain sahaja. Anda perlu menghadiri kelas penulisan dengan guru yang bagus dan berkelayakan. Ingat! Menulis adalah satu ibadah. Buku-buku yang telah dan bakal anda tulis hari ini akan dinilai pahalanya. Jadi, hidangkan karya yang baik dan terus diingati hingga akhir masa. 

> Berburu ke padang datar, dapat rusa belang kaki
> Berguru kepalang ajar, bagai bunga kembang tak jadi.



1 comment:

Muhammad Taufiq said...

Hye, saya suka bace blog awk, baru2 ni saya baru buat blog hope awk boleh follow dan singgah la blog saya :) http://awksweetgitu.blogspot.com