Saturday, October 19, 2013

MASAM MANIS

ZALIM sangatkah Penerbit/Editor? Hebat sangatkah Penulis?

Hubungan masam-masam manis antara penerbit, editor dan penulis turut disentuh dalam dialog yang berlangsung di Perpadanan Perpustakaan Awam Negeri Melaka pada 19 Oktober 2013. Penulis (baru) gerun apabila saya kata editor suka menyuruh penulis rombak manuskrip dan menyuruh tambah lagi itu dan ini. Penulis ternyata berasa seram sejuk dengan kuasa pen merah editor  










Seorang penulis pernah memberi amaran kepada Editor saya dengan kata-kata ini:
Ini manuskrip saya. Saya tahu apa yang saya tulis. Saya mahu pembaca tahu apa isi hati saya. Jadi jangan potong manuskrip saya. Jangan ubah ayat-ayat saya. Masukkan semua fakta yang saya lampirkan.

Aduhai... Editor terkulat-kulat mendengara suara dari corong telefon sebelah sana. Memanglah hubungan antara Penerbit, Editor dan Penulis adalah umpama `MASAM MASAM MANIS' Sesekali ada juga rasa payau dan masin.




Penulis baru berasa gerun apabila saya kata Editor suka menyuruh penulis rombak manuskrip dan menyuruh tambah lagi itu dan ini. Penulis juga ternyata berasa seram-sejuk dengan pen merah editor. Hahahaa...

Sesi seterusnya ialah pada 26 Oktober di Johor Bahru.

No comments: