Friday, October 18, 2013

KENANGAN AKHBAR BACARIA



Inilah sebahagian insan yang menggerak sebuah akhbar tabloid bernama BACARIA, 30 tahun lalu. Suatu sejarah, apabila BACARIA mencapai sasaran jualan hingga mencapai jualan 250 ribu naskah seminggu.

Akhbar ini muncul dengan berita-berita sensasi setiap minggu berbentuk laporan penyiasan. Antara yang popular waktu itu ialah siri Rose Chan, Anak Chin Peng, Pembongkaran Jirat Cina sebagai lokasi pemujaan dan pelbagai lagi yang sensasi.

Dari kiri, Rodly Fadly, Wartawan Sukan, Mek Muriza, Pengurus Library, Puan Nuri Supian Wartawan Dunia Wanita, saya sebagai Penyunting dan Ramlee Ar Rahman, Wartawan Penyiasatan.

Ada ramai lagi wartawan hebat yang lain yang bersama-sama kami waktu itu. Antaranya SharifahSharifah Abu SalemAzmi IbrahimDimah Namso (Hamid Osman) dan lain-lain lagi.

Ketua Pengarang kami, Amir Hijaz, yang sentiasa mendidik dengan penuh ketegasan,menjadikan kami berani dan bertanggungjawab. Tauke kami tetaplah Datuk Hussamuddin Yaacub yang sentiasa memberi inspirasi, memberi tunjuk ajar dan selalu berada di sisi kami ketika susah dan senang.
 — with Rodly Fadly,Hussamuddin YaacubAmir HijazNuri SupianAzmi IbrahimSharifah Abu Salem and Ramlee Ar Rahman.

No comments: