Saturday, October 26, 2013

DIALOG DBP EDITOR & PENULIS

Bergambar bersama Pengarah DBP Cawangan Selatan saudara Abd. Abd Rahim Omar dan pegawai Perpustakaan Sultan Ismail selepas Sesi Dialog Editor-Penulis anjuran DBP sempena Bulan Bahasa Kebangsaan Cawangan Selatan dengan kerjasama Perpustakaan Sultan Ismail. Moderator ialah Tuan Khalid Mazlan mewakili Penerbit UTM Press, Puan Rozninah Abd. Azib, Ketua Editor Bahagian Multimedia DBP dan Saudara Amran Azmi, Pengurus PTS. — with Sri Diah Shaharuddin at Galeria @ Kota Raya





Berlangsung di Galleria Kotaraya di Johor Bharu, berlangsung sesi kedua Dialog Penulis & Penerbit anjuran DBP Wilayah Selatan. Minggu lalu saya di Melaka, minggu ini saya di Johor Bharu pula - diiringi partner yang sungguh setia dan dedikasi :)

Dialog dua hala ini amat bermakna. Banyak kekeliruan berjaya dirungkai. Banyak input baru diberi kepada peserta yang hadir. Beberapa pencerahan telah diberi.

* Dunia penerbitan buku sudah melalui inovasi yang positif.Dunia penerbitan sudah lama keluar dari sindrom ego dan syok sendiri. Penerbit kini realistik. Terbit buku, memasar dan mengutip hasil bukan kerja dongeng. Untung adalah satu bonus.

*  Saya yakin penulis yang gigih berusaha akan menyerap apa sahaja ilmu yang diberi. Tindak fikir penulis kemudiannya akan menjadikan seseorang itu lebih bernilai, menerima dan mencerna semula ilmu yang diberi. Tidak menerima bulat-bulat sahaja. Saya salute kepada penulis yang berusaha tanpa noktah, yang memahami rentak bisnes penerbit. (Sebahagian pencerahan saya semasa Dialog Penulis dan Penerbit anjuran DBP Wilayah Selatan di Melaka dan Johor Baharu).

No comments: