Friday, November 14, 2003

SAYA TAK SURUH, BOS PUN TAK SURUH

DALAM media cetak atau elektronik kita selalu disogok dengan pelbagai kisah masyarakat yang kurang bernasib baik. Mereka menderita kecacatan, hidup melarat dan miskin, dicengkam penyakit kronik dan sebagainya.

Tidak dinafikan masyarakat Malaysia memang tergolong prihatin. Jika ada yang memohon simpati, hati cepat benar tersentuh dan ramailah yang menderma. Wartawan kami juga ada yang jadi pegawai kebajikan masyarakat yang tak bertauliah. Uruskan hal anak-anak terbiar, wanita miskin lagi melarat yang bingung ditinggal suami, urusan rumah kebajikan dan macam-macam lagi.

Apabila terdengar ada saja wartawan yang mahu bertugas out-station, sesiapa yang ingin menyumbang akan segera menghulurkan beg plastik atau kotak bersisi pakaian terpakai dan sebagainya. Ini nak hari raya, lagilah ramai yang menderma. Wartawan yang terbabit buat kerja sukarela. Saya tak suruh, bos pun tak suruh.

Teori wartawan saya mudah saja - Terlanjur nak berjumpa untuk temubual, daripada datang berlenggang, hulurkanlah sumbangan. Semoga semua usaha kita akan mendapat berkat. Apalagi dibulan Ramadan dan Syawal ini.

No comments: