Monday, November 10, 2003

KISAH DIK RA & DIK RI

MESYUARAT wajib setiap Isnin habis agak awal. Bos pun nampak macam tak sihat. Bila bos nampak tak sihat, anak-anak buat pun makinlah tak sihat jadinya. Tidak ada sesuatu yang baru, cuma review minit mesyuarat lalu dan beberapa cadangan untuk upgrade mutu majalah dan percetakan.

Selain itu hal deadline masih lagi dipentingkan. Ada sebab mengapa saya panggil `dead' dan bukannya `date'. Rasanya bila mendengar deadline, kesannya lain sikit berbanding dateline. Biasanya apabila saya round dari satu editor ke satu editor dengan membawa senarai progres majalah, masing-masing akan sibuk melihat schedule. Begitulah. Saya tak boleh kompromi dengan deadline. Mana yang berjaya mencapai tarikh yang ditetapkan akan mendapat surat tahniah, mana yang gagal akan diberi surat `dukacita' dan sila jawab.

Hari ini saya gembira sangat apabila mendapat buah tangan daripada Dik Ra dan Dik Ri.

Siapa mereka ni? Tak lain tak bukan si Erra dan Yusrylah. Mereka bagi satu bekas tupperware (bukan tipuware) yang didalamnya mengandungi kurma. Terima kasih Dik Ra dan Dik Ri. Semoga puasa diberkati, semoga panjang jodoh, panjang umur dan sihat.

Dan... jeng jeng jeng... soalan cepumas - bila Dik Ra nak mengandung? Bila Dik Ri boleh jadi papa?

Jualan buku perkahwinan mereka yang diterbitkan oleh Kumpulan Karangkraf sold out! Dan mereka pun sudah mendapat royaltinya daripada bos kami baru-baru ini. Berapa RM? Rahsia... tapi lumayanlah. Kiralah sendiri kalau satu naskhah dijual RM10 dengan jumlah cetakan lebih 140,000 naskah. Lumayan...!

Seorang rakan e-sastera dari Brunei kini berada di Kuala Lumpur.
Dan kami berjanji akan berbuka puasa bersama. Insya-Allah.

No comments: