Thursday, November 6, 2003

RUTIN HARIAN DI SEBUAH SYARIKAT PENERBITAN

KESIBUKAN setiap hari semakin bertambah apabila tiba awal bulan. Kesibukan ini kebiasaannya mengambil masa dua minggu - antaranya saya mesti segera memproses tuntutan (claim) perbatuan, menandatangani slip honorarium untuk penulis, memproses bayaran untuk jurumekap, model dan lain-lain.

Menjelang akhir bulan sebelumnya, masa banyak diambil untuk koordinate deadline majalah-majalah. Pengagihan kerja - untuk dibuat semakan A4, menyemak pdf dan pastikan filem siap dicetak untuk dihantar ke pihak printing. Kemudian ke percetakan pula untuk melihat majalah-majalah dicetak - membetulkan warna, bekerjasama dengan operator mesen cetak untuk mendapat kualiti cetakan. Bukan setakat itu saja... macamana dengan Circulation? Promotion? Advertising? Meeting? Melayan tetamu & client?

Jika hanya satu dua majalah saja tidaklah memenatkan, tetapi bila lebih daripada sepuluh majalah (14 majalah dibawah pengawasan saya). Ke hulu ke hilir dari satu editor ke satu editor... Wah! Saya makin kurus sekarang! Eh, itu perli ke betul? Bulan puasa ini letih sudah jadi alasan lumrah. Bukan malas, tapi tak larat.



No comments: