Thursday, November 13, 2003

MENGAPA MEMILIH BERAYA DI MEKAH?

MINGGU ini saya terdengar cerita daripada seorang anak buah tentang kisah seorang selebriti yang keliru sama ada hendak berhari raya di kediamannya atau ke mana? Kenapa? Sudah semestinya selebriti ini bukan calang-calang orang. Dia popular, tidak tertanding. Jadi kekeliruannya itu cuba dikongsi dengan anak buah saya yang kebetulan amat rapat dengan beliau.

"Susah kak, saya tak tahu nak berhari raya di mana."
"Di rumah sajalah, tunggu kedatangan peminat."
"Ya. itulah yang saya lakukan sejak bertahun-tahun dulu. Tapi saya betul-betul tak larat. Penat, letih, lapar, semua ada. Saya tahan, saya sabar. Rumah saya jadi tak tentu arah, mak bapak jadi lesu... kesian mereka."
"Baguslah gitu, awak popular..."
"Tapi masa rayalah saya inginkan privacy dengan mak dan bapa, nak bersembahyang raya, nak menziarah rumah saudara, nak menerima kedatangan saudara mara...."

Menurut ceritanya, orang ramai yang datang ke rumahnya memang tak boleh dijangka. Beratur panjang berderet lebih 4 km. Ada polis mengawal lalu lintas. Sudahlah penduduk sekampung datang, penduduk kampung sebelah pun datang, peminat dari jauh pun datang, ada yang buat rombongan, naik bas datang ke rumahnya.

"Tangan saya sakit-sakit. Mereka bukan setakat bersalam, siap picit-picit, ramas-ramas... *"
"Awak popular, kena hadapi semua ini. Awak dah pilih ini sebagai karier, tanpa peminat siapalah awak..."
"Tapi kak, tolonglah bagi saya sedikit privacy... so hari raya tahun ini rasanya saya ingin ke Mekah, buat umrah. Saya pernah kata nak duduk hotel saja hari raya ni, tak nak duduk rumah. Tapi mak dengan bapa marah..."
"Eloklah pergi umrah, jangan duduk hotel. Nanti awak kena kutuk..."

Sekarang apa kata pembaca, setuju tak dengan idea selebriti ini?

* Saya teringat cerita Tun Hasmah yang mengatakan Tun Dr. Mahatihir selalu sakit-sakit tangan kerana bersalaman dengan orang ramai. Kebiasannya dia akan mengurut tangan Tun selepas sesuatu persidangan atau majlis besar.

No comments: