Tuesday, November 4, 2003

DAM DAM DUM ... BUNYI KEYBOARD

MOOD hari raya sudah mulai dirasai di pejabat ini sejak dua bulan lalu. Bermula bulan September, masing-masing sibuk menyiapkan majalah-majalah untuk pra Ramadan (Edisi November). Kemudian masuk bulan Oktober masing-masing sibuk pula menyiapkan edisi Syawal (Edisi Disember). Kini masuk November, lagilah dirasai mood berhari raya itu lantaran berpuasa sepanjang Ramadan.

Lagi-lagu hari raya sudah tiga bulan berkumandang. Dari pc-pc wartawan dan editor, lagu hari raya nyanyian Allahyarham Saloma dan P. Ramle berselang-selli dengan nyanyian Fazidah Joned, Sanisah Huri dan L Ramlee. Kesinambungan lagu-lagu hari raya diteruskan dengan nyanyian Ella, M Nasir, Hattan, Jamal Abdillah dan lain-lain. Bahkan hiasan lemang, lampu panjut, kad-kad hari raya masih lagi bergantungan di studio.

Masing-masing nampak relak, tapi saya tahu mereka bekerja dalam tekanan. Arahan sudah dikeluarkan bahawa majalah untuk keluaran Januari 2004 mesti disiapkan sebelum masing-masing balik kampung bercuti hari raya.

Dalam bulan puasa ini sikap komited wartawan dan editor saya nampaknya terus dikekalkan. Mereka menempuh kesukaran, keletihan dan kepanasan di luar pejabat, kemudian sampai sahaja di pejabat kena mengerah otak pula untuk menyusun ayat. Itulah adalah tugas dasar, tidak kira bulan puasa atau tidak.

Rasanya komitmen merekalah yang telah membawa kejayaan majalah-majalah kami. Terutamanya Mingguan Wanita yang terbit setiap Jumaat, telah mencecah 160,000 naskhah seminggu. Dalam mengurus kejayaan ini saya selalu beringat-ingat. Bahawa kegagalan adalah musuh kejayaan. Melawan musuh ini, amat besar cabarannya.

No comments: