Tuesday, April 6, 2004

KE DEPAN, BERHENTI ATAU UNDUR DIRI?

PERNAHKAH
mengalami situasi di mana kita benci dengan peristiwa itu tetapi setelah beberapa lama, kita kembali terfikir bahawa kebencian kita itu sebenarnya adalah suatu rahmat. Jika tidak kerana kebencian itu kita tidak mendapat sesuatu, tidak mendapat pengajaran dan pengalaman daripadanya.

Itulah perasaan yang dialami oleh kebanyakan wartawan. Malah ada yang sudah dinaikkan pangkat menjadi Penolong Editor dan ada yang berbangga sudah mencapai cita-cita untuk menjadi Editor.

Situasi sebagai Kadet Reporter merupakan titik mula pihak pengurusan melihat apakah seseorang itu layak untuk meneruskan tugas dan disahkan ke dalam jawatan tetap ataupun sebaliknya (meneruskan tempoh percubaan). Pihak HRD akan memanggil beliau untuk perbincangan dan diminta memikir semula apakah beliau wajar menceburi profesion ini atau tidak.

Pada pendapat saya apa yang ditulis semalam bukan 'buli'. Ia adalah satu tempoh untuk melihat kecekapan seseorang. Itu juga untuk memantau jatidiri, menilai kesungguhan, minat dan tanggungjawab seseorang. Memandangkan tugas ini bukan 100 peratus di pejabat malah boleh dikatakan kebayakan masa dihabiskan di luar pejabat, mereka mestilah tangkas, peka persekitaran, cepat bertindak, mahir mengendali kemungkinan, boleh membuat keputusan dan jangan abaikan etika.

* Cukup dululah, nanti saya akan sambung lagi :-)

No comments: