Wednesday, April 7, 2004

ANTARA TEORI DAN PRAKTIKAL

KERAPKALI
berlaku, apa yang kita pelajari semasa di pusat pengajian tinggi, tidak sama dengan realiti setelah kita menempuh bidang pekerjaan. Semasa di peringkat pengajian kita diberitahu bahawa dunia pekerjaan begitu dan begini... tetapi setelah kita dialam pekerjaan apakah ia tepat seperti yang dikatakan itu?

Ramai menjawab iya tetapi lebih ramai akan menjawab tidak. Berdasarkan pengalaman saya melatih dan memantau prestasi wartawan baru, perkara ini adalah antara yang kerap saya hadapi. Paling nyata sekiranya pekerja berkenaan masih `fresh' dan baru memulakan dunia pekerjaan.

Akan timbul soal jawab begini: oooo tak taulah pulak - masa belajar dulu lecturer tak cakap pun - mesti buat macam tu ya? - kalau tak pergi macamana? - saya takutlah - saya memang tak tau tempat tu kat mana - pro tak ada - saya kena marah, sepatutnya kena buat surat - kena minta izin proof dulukah? - pegawai tak nak cakap, saya tak boleh tulis apa-apa - dia kata no komen - dan banyak lagi bla bla bla...

Ini adalah tannggungjawab senior. Melatih perkerja tidak sama dengan melatih pelajar. Maksud saya melatih - bukan mendera. Malah di tempat saya ada beberapa majalah yang memang menjadi unit latihan sebelum seseorang wartawan itu boleh disahkan jawatan. Tidak semua berjaya melalui skill ini dan ada ketika tempoh latihan itu terpaksa dilanjutkan.

Kami melatih apa yang mereka tidak dapat semasa belajar dulu. Kami memberi apa yang tidak dapat diberi oleh pensyarah. Kami menyediakan realiti, itulah yang mesti mereka hadapi. Kami membimbing mereka, mempersiapkan diri mereka dari segi mental dan fizikal.

* Nanti saya sambung lagi :-)

No comments: