Tuesday, April 27, 2004

CERITA YANG TERTANGGUH

19 April 2004, Isnin yang cerah dan rancangan sudah siap diatur. Kami berlima dengan dua kereta bergerak dari Shah Alam menuju Putrajaya. Tujuan kami hari itu ialah memenuhi jemputan minum petang bersama Datin Seri Hendon di Dewan Makan Kediaman Perdana Menteri. Saya mengembalikan ingatan terhadap ruang makan Sri Perdana di Jalan Damansara dan cuba membayangkan dewan makan yang bakal kami kunjungi.

Putrajaya amat asing bagi kami. Laluan yang kebanyakannya sehala membuatkan jalan yang dekat jadi jauh. Dua kali berpusing mencari Kediaman Perdana Menteri membuatkan kami give-up. Ada lebih tiga papan tanda mengarah ke kediaman Timbalan Perdana Menteri tetapi tidak ada satu tanda arah pun ke kediaman Perdana Menteri. Kenapa boleh jadi macam ni? Takkan nak pusing lagi?

Tak boleh jadi. Akhirnya kami mendapat akal - Jom kita singgah bertanya pada pak guard di rumah Timbalan Perdana Menteri dan minta polis di situ hantarkan kita ke tempat sebenar. Lalu kami pun berkata begini pada pak guard bertiga tu; "Assalamualaikum... apa habaq semua? Sori nu nak ganggu sat... Kami ni mai nun dari Pala Bateh... lagu nilah, kami nak tau tang mana ghumah Pak Lah, jenuh dah chari tapi tak jumpha."

Pak guard tu gelak; "Laa awat chek tak tau... Betui dah ni. Inilah ghumah Pak Lah. Tapi tak buleh guna pintu ni. Pi pusing sana, ghuna pintu utama. List nomboq kegheta hampa ada tang sana." Ha ha haa kami gelak sakan! Rupanya beliau belum berpindah ke Kediaman Rasmi Perdana Menteri walaupun rumah itu telah lama dikosongkan oleh Tun Mahathir.

Pukul tiga petang perut saya dah lapar kerana skip lunch tadi. Atas meja ada kuih koci, karipap, seri muka, pulut udang, talam keladi bersos, kuih bakar dan mi kari. Tunggu... tak boleh makan lagi! Rakan-rakan wartawan lebih 30 orang sudah ramai yang datang. Masing-masing dok leka melihat manik Sarawak pada frame dan hiasan bunga-bunga kampung di meja. Ada bunga tiga bulan, bunga siantan, bunga kembang cina, bunga lili yang ada juga yang orang panggil sundal malam dan macam-macam lagi.

Ramai bloggers tentu dah tau tentang isi pertemuan itu di akhbar-akhbar. Wah, gambar kami pun keluar dalam banyak paper. Glamor le kejap. Tapi yang tak keluar di akhbar ialah cerita-cerita yang kami dok borak bila Datin Seri Hendon tiba di meja kami. Antara lain:

i. Datin Seri berwajah serius. Jarang nak tersenyum di majlis-majlis. Ramai yang kata Datin Seri sombong, tak macam Siti Hasmah. Apa komen Datin Seri?
ii. Benarkan Kementerian Kebudayaan Kesenian dan Warisan diwujudkan atas desakan Datin Seri sendiri memandangkan minat Datin Seri terhadap budaya dan warisan seperti batik contohnya?
iii. Kementerian Pembangunan Wanita dan Keluarga dan Kementerian Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat telah disatukan menjadi Kementerian Wanita, Keluarga dan Komuniti. Kami melihat kedudukan Jabatan Kebajikan Masyarakat amat terpinggir dalam hal ini.
iv. Kenapa belum berpindah ke Sri Perdana setelah lama Tun Mahathir kosongkan? Kenapa kena umum tarikh pilihanraya setelah Kak Hendon balik dari over sea?
v. ... ada banyak lagi. Nanti bacalah dalam majalah terbitan Karangkraf. Antaranya majalah Nona dan Rasa.

Jadi pertanyaan Mely, Kekbatik, Wkdin, Ayaka, Angah, Sis Yan, Inai, Ateh dan lain-lain tentang keseriusan tu, ya memang serius. Tapi tak cakap tentang cincin pun duhai Manmoncang. Santai sikit bila bab laki bini. Kak Hendon kata Pak Lah panggil dia 'Yang' (sayang) kadang-kadang 'Ling' (darling) atau 'awak'. Pak Lah tak ingat tarikh-tarikh peribadi seperti hari jadi, aniversari dll. Anak-anak yang akan ingatkan dia. Pak Lah selalu komplen Kak Hendon suka beli 'sampah' tapi bila sampah tu dah siap frame dan cantik tak malu-malu dia akan puji. Halela, tak tergamaklah nak tanya fasal tudung tu...!

No comments: