Tuesday, February 17, 2004

KLDSK PiILIHAN SAUDARA KITA

TULISAN
hari ini merujuk pada respon daripada Honeytar yang mengatakan beliau terjumpa seorang mualaf menjual novel saya `Kuala Lumpur di Mana Suamiku' . Sebenarnya ini bukan kali pertama saya diberitahu hal ini. Sebelum ini pun ada tiga empat orang wanita saudara kita menelefon mengatakan bahawa mereka begitu terkesan dengan watak Natasya, heroin saya dalam novel ini.

Kepada pembaca daripada golongan saudara baru ini, terima kasih saya ucapkan kerana menghayati watak Natasya. Sememangnya watak Natasya saya persembahkan untuk golongan saudara baru, dengan mengambil kisah seorang sahabat karib saya sendiri `Nurul Ain' yang mengalami nasib serupa.

Ramai pembaca saudara baru yang bersimpati dengan Natasya dan lebih daripada itu mereka simpati dengan diri mereka sendiri yang masih `mentah' dengan selok belok Islam. Lebih malang apabila ketandusan pengetahuan mengenai Islam ini telah menjadi senjata utama golongan lelaki memperdaya mereka. Runtunan nafsu yang menggoda semakin menjadikan situasi begitu kompleks dan akhirnya mereka rela mengikut sahaja perancangan pihak lelaki yang ada agenda tersendiri.

* Ramai yang keliru tentang panggilan sesuai untuk golongan mualaf - apakah kita harus panggil mereka sebagai mualaf, convert muslim, saudara baru ataupun saudara kita? Bagaimanapun pihak Perkim mengatakan golongan berkenaan sebagai mualaf tetapi bagi yang empunya diri, panggilan mualaf itu telah merendahkan taraf mereka dan mereka tidak selesa dengan panggilan itu. Terpulanglah pada pembaca untuk memberi buah fikiran....

No comments: