Wednesday, February 11, 2004

BANYAK SUNGGUH KERIKIL BERBARING

Siang malam celaka menerpa. Depan mata
Ini lena yang tak kebah. Ia berlaga dengan keluh
Dalam dengkur ada mimpi yang belum langsai
Satu demi satu hasrat berterbangan, semalaman
Segeralah beredar bawalah bersama amarahmu
Aku, sikunang-kunang yang jenuh
Berlegar pada cahaya luka yang penuh

Aku berjalan, banyak sungguh kerikil berbaring
Melangkah, adalah seni perjalanan bak irama nan nyaring
Aku melompat; memanjat; berjingkit dan gaunku garing
Ah, ini mimpi apa? Terjaga aku dek denting lansing!

Hari sudah terang
Malam sudah siang
Semalu yang dipetik sudah lumat dalam tangan
Nah. Ambillah untuk bekal perhitungan

Sri Diah
Bandar Tun Razak


* Sajak ini telah tersiar di Berita Minggu pada Jun 2003. Saya siarkan semula di sini atas permintaan Rudy

No comments: