Thursday, February 12, 2004

CINTA GELAP @ ESCAPISM DI PEJABAT

TERKEDU
seketika apabila seorang rakan rapat, Liza Aziz menelefon inginkan pendapat saya mengenai hal di atas. Mengapa saya dan mengapa topik ini? Legalah seketika apabila diberitahu bahawa skop saya ialah tentang peranan majikan dalam menangani isu ini. Apa pihak pentadbiran perlu lakukan dan bolehlah mereka yang terbabit dengan isu ini diambil tindakan tatatertib.

Di mana-mana pejabat sekalipun, kebiasaannya apabila menerima laporan berlakunya skandal isteri orang bercinta dengan suami orang atau isteri/suami orang bercinta dengan si dara/bujang, majikan lazimnya tidak mengambil apa-apa tindakan dan menganggap ianya adalah masalah peribadi mereka.

Bagaimanapun selalunya kita kesal kerana apabila hal ini berlaku bermakna kita turut bersubahat dengan `nahi mungkar'. Sekiranya majikan berasa bertanggungajwab, mereka patut campur tangan agar tidak bersubahat dengan perkara dosa ini. Majikan juga perlu campur tangan sekiranya isu ini menjejaskan prestasi pekerja berkenaan. Oleh itu tindakan disiplin perlu diambil.

Cinta gelap atau cinta sembunyi-sembunyi ini, sekarang bukan lagi sorok-sorok. Ia sudah ditunjukkan terang-terang, mungkin juga kerana perubahan budaya dalam masyarakat. Malah mereka tidak silu-silu menunjuk dan tidak menganggap itu satu perkara salah dan dosa.

Keadaan ini adalah barah dalam sesuatu organisasi. Di luar sedar, ia memberikan imej yang kurang sihat kepada keseluruhan organisasi tersebut. Kita mungkin boleh baranggapan fenomena ini melibatkan hak peribadi individu itu sahaja. Tetapi sebenarnya siapalah kita tanpa keseluruhan masyarakat?

Ya, temui saya 2.30 petang ini di rancangan Wanita Hari Ini TV3 untuk mengupas lebih lanjut tentang topik sensasi ini.

No comments: