Monday, September 20, 2004

TETAMU
OLEH kerana Jumaat saya bercuti, saya harus datang awal pada hari Isnin. Itu bukan law, tetapi sebagai rasa tanggungjawab. Biasanya banyak kerja awal pagi yang perlu dibereskan. Terutama pada hari pertama (Isnin). Biasanya hari Isnin saya datang lebih awal daripada hari-hari biasa. Banyak urusan menanti.

Kebiasaannya hari Isninlah yang selalu berlaku kesesakan jalan yang paling teruk. Kenapa? Ada teori mengatakan hari Isnin ramai pekerja bahagian sales (saleswomen/salesman/sales person) kena report duty, ada meeting, ada presentation dan sebagainya. Mereka inilah yang memenuhkan jalan, berbanding pada hari-hari lain. Betulkah teori ini?

Okey, berbalik pada hal saya - sedang YM dengan seseorang lebih kurang pukul 10 malam tadi, tiba-tiba terdengar orang memberi salam. Siapa? Anak-anak yang sudah bersiap-siap nak tidur terjaga. Pintu pun dibuka - Mak Andak & Pak Andak datang! Jerit anak-anak. Tetamu dari jauh masuk. Borak sikit-sikit. Sambil itu makanan apa yang ada, dihidang. Selepas itu menyusun tempat tidur di ruang tamu. Borak-borak lagi... saya melayan borak tapi dalam kepala terfikir-fikir hal Isnin pagi...

Sudah pasti saya tak boleh datang awal ke pejabat! Kena siapkan sarapan untuk tetamu dulu. Kena masakkan untuk makan tengahari juga. Kemudian tinggalkan terhidang atas meja. Rumah pun kena susun/kemas bersih dulu sebelum keluar - dapur, bilik tidur, bilik air - sambil itu kena uruskan hal mereka di KL pula.

Memang betul kata orang kampung, kalau nak pergi rumah orang bekerja kena telefon dulu, buat janji, tanya bila masa boleh datang. Ini bukan kerana tuan rumah menolak kedatangan tetamu tetapi tuan rumah kena susun semula jadual harian. Rasanya bukan saya saja begitu, ramai yang lain pun sama, melainkan hal-hal urgent. Oh... selfishkah saya?

No comments: