Friday, September 24, 2004

TENTANG MOYANG
LUPAKAN pasal isu nyanyuk semalam. Sebenarnya sebentar tadi apabila saya search ke yahoo melihat tentang topik nyanyuk, rasa seram sejuk juga dibuatnya. Sumpah, saya tak baca habis. Baca dua artikel saja dah cepat-cepat saya klik tutup! Bukan nak lari daripada kenyataan, tapi tunggulah... artikel tu akan saya baca bila rilek-rilek nanti.

Nenek saya, moyang anak-anak saya - dia yang saya ceritakan dalam entri semasa pilihanraya dulu telah tiga hari dimasukkan ke Pusat Rawatan Islam (Pusrawi), di Jalan Ipoh kerana sakit tua. Selain dah tak boleh berjalan, dia juga ada masalah jantung. Semasa dia masih di rumah, anak-anak selalu buat tak kisah saja. Kadang-kadang orang tua itu minta ambilkan apa-apa, anak-anak macam buat malas, buat tak layan saja. Ambillah juga, tapi lambat... Mereka juga lalu lalang depan orang tua itu macam biasa. Tetapi apabila dia tiada di rumah, anak-anak sibuk bertanya itu ini; Moyang makan apa agaknya di hospital? Macamana moyang nak turun katil pergi bilik air? Macamana moyang nak sembahyang atas katil? Siapa nak ambilkan minyak angin moyang...

Memang betullah kata orang; kemesraan itu kadang-kadang tidak kita rasai, hanya apabila ia telah hilang barulah kita benar-benar terasa kehadirannya.

No comments: