Thursday, September 9, 2004

RUTIN
BERJUMPA dengan artis adalah lumrah bagi kami di syarikat penerbitan. Begitu juga jika bertemu dengan ahli politik, ahli korporat, ahli perniagaan meski anak-anak raja sekalipun. Ini antara bidang tugas. Proses ini berlaku hampir setiap hari, setiap minggu, setiap bulan selagi menjadi wartawan atau editor.

Wartawan perlukan sumber berita: (Haji Hadi Awang, Pak Lah, Tok Det, Shahrizat Jalil, DSAI, Karpal Singh, Samy Vellu, Misbun Sidek, Dr. Hamid Arsat, Dr. Ismail Thambi, Tan Sri Vincent, Tun Dr. Siti Hasmah, Dr. Noraesah, Bernard Chandran, Halim Osman, Ustaz Daud Che Ngah, Wan Zaleha Radzi, Datuk Samad Said, Siti Nurhaliza, Erra, Misha Omar, Prof Hashim Yaacob, Tok Bomoh Muda dan lain-lain lagi, pelbagai kategori.)

Begitu juga sumber berita memerlukan: (tauke syarikat suratkhabar, editor, penolong editor, wartawan, jurufoto, perekaletak, pentadbiran bahagian production, bahagian pekerja prepress, mesin operator, pekerja pengedaran, vendor, agen, mamak surat khabar dan rangkaian lainnya hinggalah suratkhabar/majalah dapat ditatap dengan apa gaya sekalipun.)

Setakat ini segala urusan berjalan mudah. Ada yang perlukan surat, ada yang mahu email, ada yang mahu faks, ada yang cukup dengan appointment menerusi telefon malah boleh juga dengan sistem pesanan ringkas sahaja. Orang selamba, kita selamba. Orang nak protokol, kita pun ikut protokol.

Kata orang Zahid AF2 sombong berlagak. Betulkah?
Shahrizat hanya baik kerana ada udang di sebalik mi. Iyakah?
Tok Bomoh kata ilmunya hebat dari si polan. Boleh percayakah?
Doktor Ismail suka tunjuk alat lucah. Eh?
Misbun memang kepala angin? Sahihkah?
Wan Zaleha Radzi letak harga tinggi? Mungkinkah?

Anda jumpa mereka sendiri, baru anda tau!

No comments: