Thursday, September 30, 2004

MENGUNDANG MASALAH?
ADA dikalangan ibu bapa yang sudah menentukan hala tuju anak-anak sejak mereka masih kecil lagi. Ibu bapa telah mengatur strategi anak-anak dengan memasukkan mereka dalam kelas-kelas tertentu. Tujuannya hanya satu iaitu supaya hala tuju anak-anak akan lebih terarah. Ini termasuk juga dalam bidang akademik dan juga ko korikulum. Namun buat masa ini bagi saya dan suami, kami memberi kebebasan kepada anak-anak untuk memilih bidang yang mereka minat. Teorinya, mereka akan lebih berjaya dalam sesuatu bidang jika itu yang mereka lebih minat.

Jadi yang sulung memilih untuk menjadi Kadet Bomba & Penyelamat. Lengkaplah segalanya dengan uniform, baret, boot dan segala aneka. Latihan di Balai Bomba ialah dua kali seminggu. Manakala yang kedua memilih pasukan Pengakap. Pun sama, mesti lengkap beruniform dan memakai seragam ini ke sekolah pada setiap Rabu. Kos kedua-dua set uniform ini hampir RM500.

Kawan-kawan berkata, kenapa tak suruh yang perempuan itu masuk taekwando, judo, silat dan lain-lain lagi yang boleh mempertahankan dirinya jika diancam bahaya? Alasan saya, seperti di atas itulah. Tentang ancaman bahaya ni, susah kita nak tanggap. Beberapa kes rogol dan bunuh tetap berlaku juga walaupun si mangsa mempunyai tali pinggang hitam. Surat khabar hari ini juga melaporkan tentang kematian seorang pensyarah meskipun beliau mempunyai tali pinggang hitam. Tetapi ialah... ajal maut hanya Allah yang tahu. Yang penting kita jangan mencari masalah. Jangan terjebak. Mengundang masalah akan menjebak kita dalam bahaya.

No comments: