Tuesday, May 25, 2004

TROLI PASAR DI PESTA BUKU

DI KARANGKRAF,
sesiapa yang terbabit mengikuti kursus pada hari Ahad berhak mendapat cuti gantian. So saya pun mengambil cuti gantian yang diperuntukkan itu semalam. Boleh tahan jugalah sibuknya sebelah pagi maklum tiada di rumah dua hari. Menjelang petang pula saya angkut anak-anak ke PWTC (mereka juga bercuti kerana Sabtu ada mesyuarat PIBG sekolah). Taktik saya, supaya mereka tidak kacau saya Sabtu dan Ahad ini sebab saya nak jumpa ramai GEJU.

Tadi saya sempat melihat satu perubahan ketara dalam senario membeli belah buku di Kuala Lumpur. Oleh kerana hari ini hari bekerja, maka suasana tak begitu sibuk di PWTC. Saya perhati ramai yang membeli-belah sakan (orang gomen dah gaji!. Mereka membeli buku-buku serius (akademik) di booth lain dan singgah di Alaf 21 membelek-belek, membeli novel untuk relak minda kata mereka.

Ya, saya bangga melihat mereka menyorong TROLI! Troli tu macam troli yang biasa di usung ke pasar. Kalau dulu kita melihat pengunjung menjinjit beg plastik dari satu booth ke satu booth, tapi sekarang tak lagi. Dalam troli tu penuh dengan buku-buku. Bukan pembeli berusia saja, yang muda-muda pun begitu jugak. Ya, trend positif tu membanggakan.

Satu lagi saya lihat ramai orang lelaki beli buku resipi. "Nak belajar memasak ke?" Soal saya. "Tak lah... nak bagi isteri." Eloklah tu... jangan asyik nak komplen saja isteri tak pandai masak atau isteri masak tak sedap. Eloklah beli buku resipi dan suruh isteri belajar masak supaya dapat memasak yang sedap-sedap untuk suami.

* Lihat jadual bertugas penulis Alaf 21 di laman CIK ADIK NI

No comments: