Thursday, May 27, 2004

BERCERITALAH, JANGAN MEMBEBEL

BERCERITA
dengan baik mememerlukan skil. Namun di antara kita, tidak ramai yang boleh menjadi seorang pencerita yang baik kerana kebanyakan kita hanya menjadi pendengar yang baik. (Kebetulan masih dalam musim Pesta Buku Kuala Lumpur, jadi entri ini masih lagi menyentuh tentang dunia buku dan pembacaan.)

Sejak kita masih kecil emak atau bapa selalu bercerita sebelum kita tidur. Jika mereka boleh membaca dan ada buku yang hendak dibaca biasanya mereka akan merujuk pada buku-buku. Sambil tangan kanan memegang buku, tangan kirinya mengusap kepala kita perlahan-lahan. Kalau tak faham emak akan cerita semula, hinggalah kita terlena sendiri. (Alhamdulillah saya dapat merasai nikmat itu semasa masih kecil.) Sebenarnya teori kebersamaan sebelum anak tidur itulah yang ingin ditekankan. Cerita sambil nasihat.

Tetapi itu dulu, suasana amat berbeza dengan masakini. Sekarang anak-anak dah lebih awal boleh membaca, anak-anak juga sudah menerima bermacam bentuk cerita (sin shan, doremon, komik dll) tidak lagi cerita tentang Anak Raja dan Harta Tergantung, Si Kancil yang Cerdik, Sang Ular dan Sang Arnab. Ini menjadikan mak bapa dah tak enjoy nak bercerita. Ditambah dengan keletihan kerana seharian bekerja.

Kata seorang ahli psikologi, masa yang berkualiti itu amat penting (masa sebelum anak tidur). Beliau cadangkan, selain daripada emak bapa bercerita, mereka juga mesti menyoal anak. Ada situasi interaktif. Ada soal jawab. Ada pro dan kontra untuk menguji mereka. Contoh:

Emak: ... Setelah penat berjalan, Salmi berhenti di bawah pokok. Dahan pokok itu besar, panjang dan mempunyai daun yang panjang serta lurus. Agaknya pokok apa tu?
Anak: Pokok kelapa
Emak: Ok betul. Apa guna daun pokok kelapa?
Anak: Buat lidi penyapu.
Emak: Lagi?
Anak: Cucuk sate!
Emak: Lagi?
Anak: Buat penunjuk mengaji
Emak: Lagi? Tempurungnya pulak? Batangnya?

So teknik bercerita tadi telah menjadi satu sesi soal jawab. Di masa yang sama kita telah mengerah si anak berfikir dan tidak hanya menerima saja apa yang kita beri. Sekianlah pendapat saya. Mohon mencadangkan....

No comments: